
С 2,5 млрд. лв. АПИ ремонтирала само 7 км пътища
80% от пътната сигнализация не отговаря на изискванията
/ брой: 2
С отпуснатите от бюджета миналата година 2,5 млрд. лв. за поддържане на пътищата пътната агенция е направила основен ремонт само на 7 километра третокласни пътища и текущ ремонт на около 230 км други пътни участъци. Това заяви председателят на управителния съвет на неправителствената организация "Институт за пътна безопасност" Богдан Милчев.
За тези данни той се позова на писмен отговор, който е получил от пътната агенция на поискана информация по Закона за достъп до обществена информация. Отговора по негови твърдения е получил на 15 декември. За сравнение, според Милчев през периода 2019-2021 г. за три години са направени основни ремонти на около 3 хиляди километра пътища и то при неколкократно по-малък бюджет.
Богдан Милчев допълни, че по повече от 350 км по износващия слой на асфалта са констатирани дупки, на повече от 400 места има увредени мантинели. "Не можем да кажем, че това са магистрали, защото по над 200 км сме констатирали места, на които може да има "аквапланинг" поради лошото отводняване. Взехме подобна за България страна относно население и площ - Австрия, която има два пъти повече магистрали и в която е 3,5 пъти по-малко вероятно да загинеш по магистралите. Причината е отказ от поддръжка на магистралите тук и ние можем да кажем, че това са магистралите на смъртта", заяви още Милчев.
"Всички тези елементи водят най-малкото до грешно взети решения, до объркване на водачите, които имат потенциала да прерастват или в травми, или в смърт", заяви инж. Методий Стелиянов, част от одитиращия екип. Наблюдавани са сериозни деформации, уточни специалистът. "Необходимо е да дадем ново съдържание на понятието "магистрала". Ние в България нямаме магистрали. У нас съществуват скоростни пътища, които разбиват автомобили, причиняват висока аварийност и водят до смърт", коментира Стелиянов.
Правителството отпуши строителството на изключително важен за Северозапада скоростен път от Видин към Монтана, а оттам към Ботевград и София. Така междувременно министърът на регионалното развитие Иван Шишков оповести вчерашното решение за отчуждаване на частни имоти по трасето Ружинци-Монтана. Спираме забавянето и смятаме, че за три години този участък ще бъде построен, заяви Шишков. Той припомни, че подробният устройствен план е готов от февруари 2021 г., но процедурата била забавена заради обжалване в съда и от административни проблеми.
Министърът обясни и защо е важно това решение. То дава възможност да се построи магистралата от Видин до Монтана, а оттам скоростният път от Монтана до Ботевград и да се направи свързаността до София. Завършването на аутобана от Видин до Монтана отваря и възможността да се работи по алтернативното трасе, макар и на концесия, което е от Монтана с тунел под Петрохан към София. Без завършената отсечка от Видин до Монтана на практика пътят към София от Видин и целия Северозапад е изключително ограничен, заяви той.