С дрегер в джоба
/ брой: 236
Жените да не шофират с токчета. Да не се пуши в колата. Младите шофьори да не карат сами нощем. Да се зашиват джобовете на пътните полицаи, за да не вземат подкупи. Не само собственикът, но и всички, които ползват даден автомобил, да се регистрират в КАТ. Спомняте си не само тези, но и още куп други екзотични идеи за законови промени, все с една-едничка цел - да се намали броят на жертвите по пътищата.
Към тях вчерашният ден прибави още свежи мисли - глоби за пияните пешеходци и велосипедисти, както и фиксирани места на задната седалка за пътниците в такситата. Ако приемем с чувство за хумор (а без такова оцеляването днес е невъзможно) новаторството, трябва да зададем доста уточняващи въпроси. Кой и как ще дебне пешеходците и велосипедистите дали са пияни? Може би ще трябва да носим дрегери в джобчето, за да проверяваме сами себе си в нарушение ли сме или не? А тези, които се отличават с кротко пиянство и спокойно и с уверена крачка пресичат по пешеходната пътека, тях ще глобяваме ли само защото са консумирали? Може ли изобщо да демонтираме предните седалки в такситата и да направим малко повече задни, за да може все пак средностатистическо семейство от майка, баща и две деца да не бъде дискриминирано по отношение правото за ползване на такси? Или ще трябва да променим изискванията към таксиметровите автомобили? А може би е по-добре да измислим нещо за пушачите по пешеходните пътеки, за майките с бебешки колички, за бабите с пазарски чанти на колелца, за...
Сега сериозно. В България от футбол, политика... и безопасност по пътищата всички разбираме. Част от набелязаните мерки в Закона за движение по пътищата все пак дадоха резултат. Жертвите намаляха, "лудите" по пътищата - не. Това е големият въпрос, над който все пак е време всички да помислим. Защо са по-малко жертвите? Не защото сменихме регистрационните табели на автомобилите с нови по изискване на ЕС, за което висяхме на километрични опашки пред КАТ. Не и защото сменихме визията на шофьорските "книжки". Дори изграждането на нови магистрали и ремонтът на съществуващите опасни пътни участъци е нож с две остриета. Ако искаме верен ключ за решение на проблема, защо не го потърсим там, където явно алгоритъмът работи. Не намаляват ли инцидентите на пътя, когато има повече камери, повече катаджии, повече патрулки, повече безкомпромисни санкции? Факт - намаляват.
Защо тогава усилията на Пътна полиция да не бъдат впрегнати на пътя, вместо зад гишето? Защо в МВР да не "узрее" вече идеята регистрацията на автомобилите да се поеме от общините, а пътните полицаи да бъдат там, където им е мястото - на пътя. В Италия, Австрия и Германия например (нали все от старите демокрации се учим и вземаме пример), когато човек купи автомобил, няма досег с Пътна полиция, а с местната власт, при това по доста опростена процедура.
Пътна полиция има по-важни задачи. Ако пътните полицаи са на улицата, до опасните участъци - резултатите ще дойдат сами. А ако наказанията за пияните шофьори са "доживот без книжка", пияните пешеходци няма да дразнят изострената ни чувствителност към проблема.