21 Ноември 2025петък06:27 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Създава ли се ос Пекин-Белград-Будапеща?

С китайска подкрепа унгарската столица се надява да добие ключово логистично значение

/ брой: 85

автор:Радко Ханджиев

visibility 3422

Започва изграждането на високоскоростна жп линия между Будапеща и Белград. Преди дни от унгарска страна бе оповестено, че планът за финансиране е завършен, експертите доработват техническите подробности и в най-скоро време министър-председателят на Сърбия Ивица Дачич и унгарският премиер Виктор Орбан ще подпишат договора.
Проектът се изгражда с китайска подкрепа. По време на официалното си посещение в Пекин през февруари унгарският премиер Виктор Орбан сключи с китайския си колега споразумение за строителство на два подпроекта: високоскоростна железопътна линия от Будапеща до Белград и т.нар. линия V0 - транспортен жп пръстен с диаметър около 60 км около Будапеща, предназначен изключително за стокови превози. V0 ще облекчи чувствително сега съществуващите товарни гари Келенфьолд и Ференцварош, които занапред ще се използват само за крайградски транспорт. Според Петер Сийярто - държавен секретар за външната търговия, отговарящ и за унгаро-китайските икономически връзки, този проект има двойно стратегическо значение: ще засили сътрудничеството между Централна Европа и Западните Балкани; ще укрепи ролята на Унгария като транзитен пункт на китайски стоки към Западна Европа.
Според неназован източник, цитиран от седмичника Budapest Business Journal, пристанището на Пирея, както и мултимодалният терминал в Солун вече се обслужват от китайци. Макар да няма излаз на море, Унгария се надява доставяните до тези пристанища китайски стоки да бъдат прехвърляни към Западна Европа през разпределителен център, опериращ от Будапеща, а унгарската столица да добие ключово логистично значение. За тази цел съществуващата железопътна линия между Белград и Будапеща трябва да бъде разширена и модернизирана: 334 км от сега съществуващите 374 км трябва да се удвоят, за да се превърнат във високоскоростна електрифицирана жп артерия.
И двата подпроекта ще бъдат изградени от Китайската държавна железопътна компания и финансирани съвместно от китайската "Ексимбанк" и Унгарската банка за развитие. Прогнозната инвестиция възлиза на 3 млрд. щатски долара, като приблизително половината от тази сума ще отиде за транспортния жп пръстен V0.
Брюксел се оказва обаче сериозна спирачка за осъществяване на проекта. ЕК не одобрява участието на китайските железопътни компании в строителството на европейските жп линии. Нещо като търговска забрана в отговор на Китай, който досега възпрепятстваше европейските фирми да участват в търгове за строителство на китайски жп линии. На срещата на високо равнище Китай-Централна/Източна Европа през 2012 г. във Варшава Китай предложи да се създаде фонд в размер на 10 млрд. долара за развитие на инфраструктурата в региона. Изграждането на жп линията Будапеща-Белград като първи проект се считаше за безпроблемно, тъй като Сърбия не е член на ЕС. За унгарския участък обаче се появиха сериозни затруднения.
Според унгарското Министерство на развитието може да бъде осигурено частично държавно финансиране на V0, след като Брюксел отказва да осигури средства за този проект. За останалите средства ще се разчита на китайската страна, която отговорила утвърдително. И двата подпроекта се очаква да бъдат завършени към 2017 г., според прогнозните разчети.

Банкоматите спират за 2-3 часа в нощта на Нова година

автор:Дума

visibility 1036

/ брой: 218

"Лукойл" настоява да продаде международните си активи накуп

автор:Дума

visibility 1047

/ брой: 218

Предлагат таван на публичните разходи през бюджета

автор:Дума

visibility 931

/ брой: 218

Русия нанесе масиран удар по Западна Украйна

автор:Дума

visibility 924

/ брой: 218

Саудитска Арабия с нов статут от САЩ

автор:Дума

visibility 1027

/ брой: 218

15 убити при удар на Израел в Ливан

автор:Дума

visibility 972

/ брой: 218

Принуждават Мадуро да се оттегли

автор:Дума

visibility 1008

/ брой: 218

Две трасета на войната

автор:Юри Михалков

visibility 1094

/ брой: 218

Забраните и цензурата

visibility 994

/ брой: 218

Феномен, какъвто световната военна история не познава

visibility 971

/ брой: 218

Румъния увеличава вноса на ток, у нас ТЕЦ спасяват положението

visibility 995

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ