18 Септември 2025четвъртък10:08 ч.

Създава ли се ос Пекин-Белград-Будапеща?

С китайска подкрепа унгарската столица се надява да добие ключово логистично значение

/ брой: 85

автор:Радко Ханджиев

visibility 3215

Започва изграждането на високоскоростна жп линия между Будапеща и Белград. Преди дни от унгарска страна бе оповестено, че планът за финансиране е завършен, експертите доработват техническите подробности и в най-скоро време министър-председателят на Сърбия Ивица Дачич и унгарският премиер Виктор Орбан ще подпишат договора.
Проектът се изгражда с китайска подкрепа. По време на официалното си посещение в Пекин през февруари унгарският премиер Виктор Орбан сключи с китайския си колега споразумение за строителство на два подпроекта: високоскоростна железопътна линия от Будапеща до Белград и т.нар. линия V0 - транспортен жп пръстен с диаметър около 60 км около Будапеща, предназначен изключително за стокови превози. V0 ще облекчи чувствително сега съществуващите товарни гари Келенфьолд и Ференцварош, които занапред ще се използват само за крайградски транспорт. Според Петер Сийярто - държавен секретар за външната търговия, отговарящ и за унгаро-китайските икономически връзки, този проект има двойно стратегическо значение: ще засили сътрудничеството между Централна Европа и Западните Балкани; ще укрепи ролята на Унгария като транзитен пункт на китайски стоки към Западна Европа.
Според неназован източник, цитиран от седмичника Budapest Business Journal, пристанището на Пирея, както и мултимодалният терминал в Солун вече се обслужват от китайци. Макар да няма излаз на море, Унгария се надява доставяните до тези пристанища китайски стоки да бъдат прехвърляни към Западна Европа през разпределителен център, опериращ от Будапеща, а унгарската столица да добие ключово логистично значение. За тази цел съществуващата железопътна линия между Белград и Будапеща трябва да бъде разширена и модернизирана: 334 км от сега съществуващите 374 км трябва да се удвоят, за да се превърнат във високоскоростна електрифицирана жп артерия.
И двата подпроекта ще бъдат изградени от Китайската държавна железопътна компания и финансирани съвместно от китайската "Ексимбанк" и Унгарската банка за развитие. Прогнозната инвестиция възлиза на 3 млрд. щатски долара, като приблизително половината от тази сума ще отиде за транспортния жп пръстен V0.
Брюксел се оказва обаче сериозна спирачка за осъществяване на проекта. ЕК не одобрява участието на китайските железопътни компании в строителството на европейските жп линии. Нещо като търговска забрана в отговор на Китай, който досега възпрепятстваше европейските фирми да участват в търгове за строителство на китайски жп линии. На срещата на високо равнище Китай-Централна/Източна Европа през 2012 г. във Варшава Китай предложи да се създаде фонд в размер на 10 млрд. долара за развитие на инфраструктурата в региона. Изграждането на жп линията Будапеща-Белград като първи проект се считаше за безпроблемно, тъй като Сърбия не е член на ЕС. За унгарския участък обаче се появиха сериозни затруднения.
Според унгарското Министерство на развитието може да бъде осигурено частично държавно финансиране на V0, след като Брюксел отказва да осигури средства за този проект. За останалите средства ще се разчита на китайската страна, която отговорила утвърдително. И двата подпроекта се очаква да бъдат завършени към 2017 г., според прогнозните разчети.

Скандални разлики в цените от борсата до магазина

автор:Дума

visibility 1449

/ брой: 173

Финансовото министерство пласира ДЦК за 300 млн. лева

автор:Дума

visibility 1292

/ брой: 173

Бум в търсенето на екзотични валути

автор:Дума

visibility 1111

/ брой: 173

Младите българи предпочитат да инвестират в акции, а не в имоти

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 173

Израел удари Газа с цялата си мощ

автор:Дума

visibility 1304

/ брой: 173

ЕК отлага 19-ия пакет санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 1089

/ брой: 173

47% от македонците не одобряват поетия курс

автор:Дума

visibility 1067

/ брой: 173

Накратко

автор:Дума

visibility 1132

/ брой: 173

Банализмите на психодясното

автор:Александър Симов

visibility 1370

/ брой: 173

За образованието

visibility 1223

/ брой: 173

Слънчевото дете на българската поезия

visibility 1267

/ брой: 173

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ