15 Юли 2025вторник04:29 ч.

СЕМ не знае какво да прави с платената журналистика

След изборите регулаторът се притесни за политическата реклама и иска законови промени

/ брой: 262

автор:Павлета Давидова

visibility 2474

Проблемът с платената журналистика изскочи на дневен ред вчера, когато Съветът за електронни медии представи резултатите от мониторинг, който е провел върху радио- и телевизионните програми по време на изборната надпревара. Според председателя на СЕМ Георги Лозанов пазарният механизъм е започнал да води до лоши практики при представянето на политическите кандидати. "Да ти плащат, за да говориш нещо, не е журналистика. Самото съдържание поради това, че е платено, има различно качество", категоричен бе Лозанов.
Шефът на СЕМ се обяви за ясно дефиниране на понятието "политическа реклама". Лозанов обясни, че законовото регламентиране на продължителността и времето на излъчване на подобни послания ще спре порочната практика медиите да агитират както и когато сметнат за добре. "Има случаи, в които в новинарска емисия се отделя специален акцент на политическо събитие, което само по себе си може да се сметне за реклама и да постави кандидатите в неравнопоставено положение. Зрителят и слушателят не са наясно коя информация е платена и коя не е, а това пречи на точното им информиране", категоричен бе Лозанов. Друго негово предложение е държанието на медиите в изборната обстановка да се регламентира не от Избирателния кодекс, както е в момента, а от Закона за радио и телевизия.
От началото до края на предизборната кампания регулаторният орган е наблюдавал 80 медии, като в тях влизат само радиа и телевизии. Резултатите от 35 с най-голямо обществено влияние влизат в статистиката, която СЕМ ще оповести в близките седмици. Целта на мониторинга е била да се види колко пъти кандидатите за местна и президентска власт са участвали в медийни изяви, определени като агитационни. В извадката са включени дебати, интервюта и др. От СЕМ обясниха, че са отразявали само това, което носи характеристика на кампания, без да се отчита непряката агитация, нито пък времетраенето на медийната изява.
СЕМ е констатирал, че при тези избори е имало твърде малко полемика и дебати. Според Лозанов вината не била само в медиите, а основно заради нежеланието на политиците да участват в дискусии. Регионални дебати отсрамват липсата на полемика за президентския пост и кметското място в София, отчете председателят на регулатора.
СЕМ отказа да отговори дали при представителството на партиите в медиите е отчетено кои и по колко са си платили за изявите. Лозанов прехвърли топката на Сметната палата като заяви, че това било в нейните правомощия.

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 466

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 492

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 479

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 403

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 411

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 521

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ