02 Май 2024четвъртък11:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Георги Янакиев:

Шофьорите у нас не са подготвени за тежка зима

Автомобил в пълна техническа изправност и опитност на човека зад волана гарантират по-спокойно пътуване, казва в интервю пред Агенция "Фокус" председателят на Управителния съвет на Съюза на българските автомобилисти

/ брой: 40

автор:Дума

visibility 31

Цитат:
За 35 часа не се става водач на МПС. Младите шофьори трябва да се обучават допълнително

 

- Г-н Янакиев, при тежка зимна обстановка какви са най-важните фактори на пътя, които шофьорът трябва да вземе предвид?
- Много е трудно да се дадат с две думи съвети за управлението на автомобила през зимата, особено в такава зима, каквато има тази година. Но в крайна сметка това са комплекс от неща, най-напред свързани с подготовката на автомобила за зимно ползване.
Автомобилът трябва да бъде оборудван с много добри зимни гуми, да бъде проверен изцяло - охладителните течности, антифризът, акумулаторът, разтворите за предни и задни чистачки, огледалата за странично виждане и т.н. Така че автомобилът трябва да бъде в пълна техническа изправност, и то много по-добра, отколкото за през лятото, защото изненадите могат да бъдат най-различни. В резервоара трябва да има възможно повече гориво, защото човек може да закъса.
Освен професионалната подготовка на автомобила, която трябва да се направи, е много добре водачът да има добър опит. За препоръчване е онези шофьори, които имат малък опит, млади водачи са и не им е най-наложително да кормуват през зимата, да направят по-солидно обучение през годината и тогава да влязат в зимата. Защото управлението на автомобила през зимата има своите особености в много отношения. Даже нашата организация, пък и много други организации и фирми, предлагат такова дообучение и то е много полезно.
Има държави, в които е регламентирано със закон - младите водачи да получат обучение именно в тази насока при по-екстремни, хлъзгави и необичайни условия да управляват автомобила по-безопасно, защото тук нещата са много важни: не само за самия водач, не само за собствената кола, а и за останалите участници от движението. Защото един недобре подготвен шофьор може да направи големи поразии на останалата част от движещите се автомобили и пешеходци. Има една много по-голяма специфика, по-меко каране, с по-голям резерв от спиране, по-плавно потегляне, по-плавно отклонение, когато имаме коловози и т.н. Имаме изключително сериозна зима, която не се е случвала в България може би повече от 10-15 години. И това е голяма изненада не само за водачите, но и за всички, които се грижат за почистването.
От изключителна важност е подготовката на пътищата, улиците, които за съжаление, въпреки желанието на фирми, на агенция "Пътна инфраструктура", са недостатъчно почистени. Тук има и обективна причина - машините за снегопочистване са много скъпи, много специфични, повечето от тях се ползват само за зимата и не е много оправдано в условия на криза фирмите да инвестират с много средства и да внасят такива машини. А и самият внос е много неизгоден, тъй като лизинговите лихви в България за закупуване на автомобили са 7-8%, което спрямо европейските страни, които дават 1-2% лихва при лизинг, при нас тук е абсолютно неизгодна. Така че шосетата и улиците се изчистват с техника, която е на 30, 40, а понякога и на 50 години, която видях по телевизията в някои селища.
- При качествени, нови зимни гуми шофьорът ще може ли да се движи, без да закъсва по непочистените улици, например по междукварталните улици в София, или и това няма да го спаси?
- Това определено зависи от качеството на гумите, от качеството на водача, но и от височината на снега и количеството му. У българина има и едно недостатъчно съзнание, че в такива моменти ние би трябвало да си помагаме и сами. Не можем да оставим всичко на държавата, на общината, на "Пътна инфраструктура" и т.н. В такива моменти трябва да почистим пред своя автомобил, пред своя вход, да не се подхлъзнем, когато се качваме в колата, и т.н. Защото понякога даже водачите със своето небрежно отношение и паркирането на неудобни и непозволени места затрудняват движението и снегопочистването. В такива моменти трябва да влизаме в положението на другите.
Гумите са от изключителна важност, но в крайна сметка водачът също трябва да бъде подготвен, да знае как да подаде газ, как да потегли, как да задвижи автомобила, за да може действително той да потегли в по-голям сняг. Това е вече въпрос на опит и един водач, който за 35 часа обучение е взел книжка, не би могъл успешно да се движи в тази сериозна зима със своя автомобил. На такъв водач препоръчвам по-добре да отложи своето управление на автомобила, да изчака, защото зимата и това положение е три или четири месеца, по-добре е, отколкото да направи лоша услуга на себе си, а и да направи някоя беля спрямо околните. Така че тези водачи трябва да внимават.
- Смятате ли, че трябва да се предлагат специализирани курсове за обучение на водачи на МПС при тежки зимни условия?
- Във всички случаи, не само за зимата, а и за лятото, водачи, особено които излизат от инкубатора на автомобилните училища, е хубаво, и аз го препоръчвам, да получат една подготовка. Това е много полезно, защото колкото и да е качествен преподавателят, когато се обучават хората, той за 35 часа не може да стане водач, който да бъде с този огромен опит при такава снежна обстановка.
- Увеличава ли се търсенето на услугата "Пътна помощ" през зимата? Колко струва извозването на един автомобил?
- Нашата "Пътна помощ" работи 24 часа и от всеки мобилен телефон на номер 146 може да получите не само помощ, а и информация за състоянието на пътищата. Разбира се, може да получите и услуга. Ако сте член на нашия съюз, може това да става безплатно. Имаме намаление от 20%, зависи от членската карта. Разбира се, обслужваме и водачи, които не са членове на нашата организация. Ние сме готови в цялата страна денонощно да помогнем на всеки. Колкото и човек да е подготвен, понякога се случва автомобилът да закъса и ние сме на разположение. Но когато спазва тези правила, за които говорихме, възможно е по-рядко да му се налага да ни търси или изобщо да не ни търси.
Търсенето на услугата "Пътна помощ" се увеличава през зимата, особено последните дни - при подаването на ток, тъй като батерията на акумулатора е една важна част от автомобила. Батерията има свой живот, понякога две-три години, но зависи от качеството на т.нар. акумулатор. Той трябва да бъде много свеж, с много добри качества, за да може да имаме запалване, сигурно пускане в ход на двигателя, така че това също е много важен момент. В повечето случаи ни търсят за подаване на ток, но във всички случаи има по-голямо търсене на услугата "Пътна помощ" през зимата, отколкото когато слънцето изгрява в 6 часа и залязва в 21.
- Сняг и студ по какъв негативен начин могат да се отразят на автомобила и какво трябва да направи собственикът, за да го предпази?
- Студът не се отразява на автомобила. Единствено понякога се отразява на конструкцията, тъй като в много случаи се пръска по улиците и шосетата луга, която съдържа известни соли и понякога тя корозира някои части от автомобила. Но общо взето студът не може да влияе на автомобила. Автомобилите са направени така, че да могат да издържат на топло и студено. Когато дълго време автомобилът не работи, акумулаторът би могъл да се изтощи от само себе си, но това най-често става, ако сме забравили някакъв уред, който консумира електрически ток - крушка или нещо друго. Желателно е автомобилът от време на време да се припалва, защото от студеното време пада качеството на акумулатора.
- Какво трябва задължително да има един шофьор в колата си, за да е подготвен за тежка зима?
- Желателно е резервоарът да е пълен с гориво. Хубаво е водачът да има топли дрехи, никога не пречи да има повече едно яке. Разбира се, всички атрибути, които следват - пожарогасител, аптечка, триъгълник, хубаво е да има и една лопатка, ако има и вериги също, независимо от зимните гуми. При дълбок сняг веригите са едно най-старо, изпитано и сигурно средство против боксуване на автомобила. Трябва да има незамръзваща течност за чистачки, антифризът да отговаря на температурите. Всеки сервиз има такъв измервателен уред, който показва на колко градуса отговаря течността против замръзване. Това са нещата, които човек трябва да съблюдава, за да пристигне и да се върне жив и здрав.
- Веригите помагат за сняг или за лед?
- Те помагат и за лед, и за сняг, разбира се, по-сполучливо е за сняг, особено дълбок, по асфалт те не се движат, трябва да бъдат свалени. Тук също водачът трябва да бъде доста опитен и да може да борави с вериги, защото все пак изискват известна способност да може да се поставят.
- Мислите ли, че като цяло повечето шофьори в България са подготвени за такава тежка зимна обстановка по пътищата?
- Мисля, че не са подготвени. В крайна сметка има достатъчно добър обществен транспорт, има достатъчно таксита, не както преди години, когато такситата бяха много малко. Без да правя реклама на такситата, но таксите за ползването им не са толкова високи у нас и препоръчвам на водачите, на които не им се налага, вместо да изкарват колите и да поемат риск и за себе си, и за околните, да ползват обществения и таксиметровия превоз. Разбира се, при желание да се дообучат това също е много добре и както казах, такава възможност съществува и в България.

 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 567

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 530

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 566

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 701

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 613

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 546

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 682

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 633

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ