26 Ноември 2025сряда13:29 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Ще има ли Пловдив свой собствен шрифт

Кирилицата е важен акцент в програмата на Европейската столица на културата 2019

/ брой: 103

автор:Пенка Калинкова

visibility 5700

"Почеркът на Пловдив" е проект, който се опитва да събере и анализира ръкописни почерци на пловдивски граждани. Събраните почерци ще бъдат обработени от екип, обединяващ пловдивчани от две графични студиа. Идеята е да бъдат претворени в уникален по рода си шрифт, който да остане като част от наследството на Европейската столица на културата 2019 и след годината на титлата. Приемат се ръкописи на изречение, в което са употребени всички букви от азбуката, на площада пред общината, на площад "Марукян" в "Капана", до виенския павилион в Цар Симеоновата градина, на централната алея в парк "Лаута", до детската железница на Младежкия хълм и до Младежкия център на Гребната база. Мотото на кампанията е  "#пишанаръка". Идеята е да бъде насърчено писането на ръка, дори и във времената на почти пълна дигитализация.

Шрифтът ще бъде дарен за свободно ползване и сваляне в електронен формат на 1 ноември - Деня на народните будители.

Чрез кирилицата проектът "Между буквите от Пловдив до Матера", реализиран от фотографката Галина Йотова с участието на скулптора Сава Стоименов, осъществява културен мост между двете европейски столици на културата през 2019 г. - Пловдив и Матера. В основата на проекта е историята на първия български печатар Яков Крайков, собственик през XVI век на една от най-големите печатници във Венеция. Първата му отпечатана книга е "Часословец" през 1566 г. - една от най-богато илюстрираните с гравюри печатни книги с кирилски шрифт. Днес единствените два непълни екземпляра от "Часословец" се съхраняват в Пловдивската библиотека "Иван Вазов". Делото на Яков Крайков е популяризирано от проф. Аксиния Джурова, проф. Мариана Цибранска-Костова и писателката Силвия Томова (романът "Печатарят").

Проектът насочва вниманието върху значението на кирилицата и Яков Крайков, чрез когото българската книга и азбука влизат в европейската култура. Както разбираме, ще бъдат привлечени жители от Пловдив и Матера, които да участват в "Открито фотостудио". Събраният фото- и видеоматериал ще бъде представен в изложби в Пловдив (1-30 септември) и Матера (1-31 октомври).

Всеки пети българин е застрашен от бедност

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 222

Държавата може да купи "Лукойл Нефтохим" за 2 млрд. евро

автор:Дума

visibility 427

/ брой: 222

Получаваме първия нов влак от "Шкода" през януари

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 222

На всеки 10 минути жена е убита от свой близък

автор:Дума

visibility 657

/ брой: 222

Тръмп спря финансирането на Украйна

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 222

За Турция Централна Азия е Туркистан

автор:Дума

visibility 329

/ брой: 222

Пекин и Вашингтон затоплят отношения

автор:Дума

visibility 597

/ брой: 222

Жертва на пола си

автор:Таня Глухчева

visibility 371

/ брой: 222

Четири поколения под покрива на фирмата

автор:Аида Ованес

visibility 349

/ брой: 222

Пир по време на чума

автор:Барбара Пейчинова

visibility 615

/ брой: 222

Кампания за всяване на страх

visibility 404

/ брой: 222

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ