14 Юни 2021понеделник21:10 ч.

Здраве

Снегът вреди на очите повече от слънцето

Да си легнете със смартфона, означава да повикате инсулта и инфаркта на окото

/ брой: 202

автор:Аида Паникян

visibility 1487

Обикновено се смята, че слънчевите лъчи са вредни и затова през лятото носим слънчеви очила. Това е добре, но се оказва, че има нещо по-опасно за очите - снегът. И гледайки в него без слънчеви очила, може да ускорим проявите на т.нар. старческо перде - катаракта. Причината е, че снегът е истинско огледало за вредните УВ лъчи и отразява над 80% от тях, докато водата - около 20%. Продължителното и незащитено излагане на УВ лъчи увеличава риска от развитие на много очни патологии - катаракта, макулна дегенерация, птеригиум, фотокератит. Затова слънчеви очила трябва да се носят и през зимата, и да защитават добре очите и клепачите. Това не е медицинско откритие от днес, а факт, който бе припомнен в Световния ден на зрението 8 октомври при представянето на книгата "Как да опазим очите си?", издадена от пациентската организация "Глаукома" под редакцията на офталмолога д-р Бисера Самсонова, добре позната на читателите на ДУМА.

Всяко ниво от 1000 метра над морското равнище увеличава дела на УВ лъчите с 10%. Те са опасни, когато е много студено (невидимите ултравиолетови лъчи не са свързани с топлината) или когато небето е сиво (ниско разположеният облачен слой спира само 30% до 70% от УВ лъчи). В планината през зимата също съществува риск от фотокератит: това "слънчево изгаряне на окото" (известно като "снежна офталмия") се появява, когато УВ лъчите изгарят повърхността на роговицата. "На сняг е най-добре да ползваме очила, които се увиват около очите и клепачите. Те трябва да филтрират 100% от УВ лъчите и да имат гаранционен сертификат. Ако се четат думите "UV 400" или по-добре "E-SPF 50", това означава, че нивото на защита е високо", препоръчват авторите на "Как да опазим очите си?". 

Установено е, че човек използва смартфона си средно 220 пъти на ден, тоест 10 пъти на час, но през повечето време не го забелязва. Нормално мигането се появява средно на всеки 16 секунди и води до овлажняване на очната повърхност. При взиране в екраните тази честота намалява, води до сухота и дразнене на очите. Ограничава способността за виждане и четене отблизо. Поражда усещане за парене в очите, психологическа умора. Мнозина смятат, че смартфона в леглото ни "приспива". Напротив, излъчваната от екрана му синя светлина обърква производството на хормона на съня мелатонин и провокира безсъние.

Тютюнопушенето е враг и на очите и може да доведе до инсулт и инфаркт на окото - състояния, подобни на познатите инсулт и инфаркт, но увреждащи очите. При активните пушачи много по-често се развива и макулна дегенерация - очно заболяване, водещо до слепота. 

Храната също оказва голямо влияние върху очното ни здраве. За поддържането му трябва да се приема много витамин А, който се съдържа в морковите, спанака, пипера, пъпешите, доматите, зелената салата, яйцата, говеждото и пилешкото месо, рибата. Популярният напоследък витамин Д подобрява здравето на слъзния филм и намалява възпалението на очната повърхност. Той играе и ключова роля за предотвратяването на макулната дегенерация. Германски очни лекари препоръчват 5 пъти на ден да се консумират свежи плодове и зеленчуци, тъй като те осигуряват необходимите витамини и микроелементи за оптималния метаболизъм на окото.

Стачка спира морския транспорт в Гърция

автор:Дума

visibility 111

Англия отлага отпадането на ковид мерките

автор:Дума

visibility 236

Израел има нов премиер

автор:Дума

visibility 368

Датата

автор:Дума

visibility 76

/ брой: 112

"А" добре! Чакаме "Б"

автор:Велиана Христова

visibility 475

/ брой: 111

Преди 98 години убиха Александър Стамболийски

visibility 320

/ брой: 111

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ