Собствена гордост
Руската академия на науките създава своя, различна от приетата в света, система за оценка на работата на институтите
/ брой: 299
Юрий Медведев
Реформата в РАН, за необходимостта от която много учени говорят вече от няколко години, изглежда ще започне. В академията е създадена специална комисия, която трябва да раздели институтите на три категории.
С какво не устройват РАН приетите на Запад системи за оценка? Ще се закриват ли слабите институти? За това разговаряме със секретаря на Комисията по оценка на резултатността на научните организации на РАН професор Андрей Кулагин.
- Ръководителят на министерството на образованието и науката Андрей Фурсенко неведнъж е заявявал, че в РАН повече от половината от институтите не отговарят на световното ниво и затова е необходима строга система на оценки на резултатността на работата на институтите, от която да зависи финансирането им. И правителството застана на страната на чиновниците. Защо РАН упорито отхвърляше предложението на министерството?
- Ако човек години наред се храни лошо, то той не само няма да се оттърве от стари болести, но и ще се разболее от много нови или, най-вероятно, ще умре. А през най-тежките кризисни години РАН не само не умря, но сега постепенно увеличава потенциала си.
Второ, как да сравняваме нашите институти със световното ниво? Във физиката и химията е ясно. А изследването на новгородските брезови грамоти или архангелския фолклор? Тук ние самите сме световно ниво, никой друг не се занимава с това.
РАН не е отхвърляла предложението на министерството, а настояваше, че е необходимо да се взимат под внимание специфичните черти на фундаменталната наука.
Академията отдавна проверява институтите си. Веднъж на всеки 5 г. във всеки институт идва комисия и "го оглежда" по много параметри. Ние не възнамеряваме да се отказваме от съществуващата система за оценяване. Положителните й страни ще ги съчетаваме със схемата, предложена от правителството.
Кое е принципно новото? Може би само искането да се проверява едновременно цяла група институти, занимаващи се със сходна тематика, например микробиологически. Но трябва да сме готови, че няма да получим еднозначна картина. По някои параметри един институт ще е по-напред, по други - втори, и т. н.
- А ако се открият очевидни аутсайдери, РАН ще се реши ли да ги закрие?
- Засегнахте може би най-важния въпрос: каква е целта на цялата тази акция? За министерството на образованието и науката - това е отсяването на слабите институти. Ние си поставяме малко по-различна задача. Ще кажа може би нещо малко парадоксално: за академията не е важно дали ще се затвори един или друг институт или пък му дават най-висока категория.
За академията е важно цялата система от институти да работи като един общ организъм, като добре обигран оркестър, за да бъдат обхванати важните направления в науката.
- Нека да сложим точките над "i". В РАН сега всички институти са първа категория и имат на практика равен достъп до финансите. Правителството настоя да се откажете от уравниловката и да разпределите институтите в три категории. Какво ще стане с тези, които останат в третата - ще си загубят ли научния статут?
- Ако сляпо се следва буквата на закона, те по-скоро би трябвало да бъдат закрити. Но закривайки институт, ние заедно с това закриваме някакви направления на изследванията. Да си представим хипотетична ситуация: институтът, който се занимава с екологията на Байкал, получава слаба оценка. И какво да се прави? Да го закрием? Очевидно е, че това би било грешка.
В науката е трудно да се предскаже каква тематика може да направи "изстрел" в бъдеще. Например нашите учени откриха хребета Ломоносов през 1949-а. Оттогава минаха 60 г. и едва преди няколко години политиците разбраха значението на това откритие и започнаха да отстояват геополитическите интереси на Русия в Арктика. Още веднъж ще повторя - ние само мерим температурата на "болния", а диагнозата и лечението ще определя ръководството на РАН.
- Какъв е инструментът, с който ще измервате?
- Предложената от министерството на образованието и науката скала на показателите на работата на институтите ние разширихме почти двойно, като се опитахме да вземем предвид особеностите на академията. Оценява се в частност съответствието между тематиката на института и държавните приоритети в сферата на науката, как институтът участва в международните проекти, какви научни школи има. Разбира се, оценява се как институтът работи с младежта, как използва уникалното оборудване и т. н.
- Кога ще стартира кампанията за оценката на институтите?
- Още през следващата година. За пет години ние трябва да проверим всичките 430 института на РАН.