Росен Желязков:
Смущенията на самолета на Урсула фон дер Лайен не са хибридни
От "Флайтрадар" категорично разобличиха спекулациите, че самолетът на шефката на ЕК е кръжал един час над Пловдив
/ брой: 164
"Няма защо да се разследва ситуацията със самолета на председателя на Европейската комисия (ЕК), защото тези смущения не се водят нито хибридни, нито киберзаплахи". Това обяви пред журналисти в Бургас премиерът Росен Желязков. Така той даде заден, след като два дни българската и световната преса говориха едва ли не за "хибридна атака", а дори и за "опит за убийство".
"Такива неща се случват ежедневно, затова и самолетите, много преди да има GPS система, също са излитали и кацали. В тези моменти има създаден протокол, този протокол е във всички страни, в които Европейската агенция по авиационна безопасност има наблюдения за радиуса на въздействие, и тези протоколи много ясно казват, че когато има смущение в GPS сигнала, се подхожда с инструментално навигиране, т.нар. конвенционен метод, допълни Желязков.
Директорът на пловдивското летище Красимир Пешев също категорично отрече с полета и кацането на Урсула фон дер Лайен да е имало притеснение, още повече, че самият той през цялото време го е следил на флайт радар.
Това е решение на пилота и е рутинна практика, заяви Красимир Пешев пред БНР и отрече твърдението на британското издание "Файненшъл таймс", че самолетът с председателката на ЕК е кръжал един час, преди да се приземи.
От специализирания авиационен сайт "Флайтрадар" също отрекоха всички спекулации за кръжене в небето над Пловдив. "Това, което можем да заключим от нашите данни, е, че полетът е продължил 1 час и 57 минути, както е било по план. Транспондерът на самолета е отчел добро качество на GPS сигнала от излитане до кацане", казаха в своя публикация те.
Аудиозапис е запечатал и разговора между контролната кула и екипажа от полета на Урсула фон дер Лайен в неделя, когато стана ясно, че са имали проблем с джипиес системите. На него се чува как пилотът съобщава до кулата, че имат проблеми с джипиес картите и иска разрешение за кацане чрез система за кацане по прибори ILS (Instrument Landing System). По време на разговора няма подадени позивни за проблем PAN-PAN и MAYDAY, както и няма код за аварийна ситуация SQUAWK 7700.