Спасителен пояс
/ брой: 226
Кое определя отношението на една власт към образованието? На първо място - финансирането. Навремето кабинетът "Станишев" вдигна парите за образование до 4,1% от БВП, ГЕРБ ги смъкна на 3,5%. За догодина просветният министър проф. Клисарова иска връщане към по-добрите времена и 4% от БВП за училищата, което е и в програмата на социалистите.
За науката нещата са още по-зле, понеже Дянков я докара до 0,13% от БВП, преди него се даваха 0,4%. Прави са учените да искат повече от 508 млн. евро за бъдещата европрограма до 2020 г., понеже и тук ги удариха - правителството на НДСВ "пропусна" да предвиди програма за наука за досегашния период, а при ГЕРБ Томислав Дончев планираше в новата програма до 2020 г. едва 400-480 млн. евро. Това са факти и като говорим за приоритети, трябва да се имат предвид. Факт са и огромните дупки, които зейнаха в сферата на знанието в последните 4 години. Всеки месец забавяне ги превръща в пропаст. Затова миналата седмица МС даде 500 хил. лв. да спаси библиотеката на БАН, сиреч учените в академията, понеже науката е международно занимание и няма как да я правиш, ако не си абониран за скъпите световни списания и нямаш информация за световните новости. Отгоре на всичко не пращаш своите научни трудове на другите, нито получаваш техните. Абонаментите се правят сега, та поне от тази трагедия кабинетът спасява академията за идната година.
Още 9,4 млн. лв. пък ще се дадат спешно за заплати в малките училища, обяви вчера Клисарова. И без това младите бягат като от огън от учителството, и без това малките селища обезлюдяват, поне да се спасят педагозите, които геройстват срещу стотинки в тия затънтени ъгълчета на просветата. Държавата е виновна за бедствието им - тя направи лоша формула на делегираните бюджети с плащане на бройка деца. Тя е длъжна да си оправи бакиите.
Следващата стъпка е бюджет 2014. Дали пак се готвят спасителни пояси, или най-сетне ще бъде пуснат на вода стабилен кораб?