28 Април 2024неделя13:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Георги Свиленски:

Столичани искат паркинги, а не двойна цена за синя зона

ГЕРБ приложиха силова тактика при приемането на наредбата, с която увеличиха таксите за престой на автомобилите в центъра, казва общинският съветник от БСП

/ брой: 185

автор:Деси Велева

visibility 71

ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ е роден на 9 октомври 1970 г. във Велико Търново. Висшето си образование завършва в УАСГ със специалност "Строителен инженер". В момента е общински съветник от БСП в София. Заместник-председател е на постоянната комисия по транспорт, транспортна инфраструктура и безопасност на движението и е член на комисията по опазване на околната среда, земеделие и гори.

 

"Служебният абонамент, който събира Столичната община, е незаконен"

"Каквито и рестрикции да прилагаме, каквито и цени да слагаме, 30 000 коли няма как да се паркират на 13 000 места в центъра"

- Г-н Свиленски, от 1 септември влизат новите правила за паркиране в София и двойното увеличение на цената за престой в синя зона. Вече се чуват протестни гласове на столичани. Очаквахте ли ги?
- Още с приемането на наредбата преди няколко месеца знаехме, че жителите на София няма да са съгласни с промените. От БСП многократно сме заявявали нашия протест при обсъжданията в комисиите и на заседание на Столичния общински съвет. Дискусиите тогава ни дадоха основание да сме сигурни, че ще се стигне до конфликтни ситуации и столичани няма да бъдат удовлетворени. При приемането на наредбата, при разглеждането й в комисии единствената цел, която си бяха поставили колегите от ГЕРБ, беше да повишат цените двойно. За паркиране - от 1 на 2 лв., на служебния абонамент - от 400 на 700 лв., и на стикерите за жителите на централната градска част - 150 лв. за престой в синя зона, и 100 лв. - в зелена зона годишно. Абсолютно никой от управляващите не помисли как ще се реализира паркирането на живеещите в центъра и какъв ще е резултатът от повишаването на цените.
Проблемите в тази наредба са много. Опитахме се да покажем това при обсъждането й, но ГЕРБ приложиха силова тактика на приемане чрез своето мнозинство. На практика обсъждане не се състоя и управляващите не се съобразиха с нито едно от нашите предложения. Резултатите ще ги видим след дни, когато документът влезе в сила.
Отделен е въпросът за служебния абонамент, който продължаваме да записваме в наредбата според мен абсолютно незаконно. Публична общинска собственост на практика се отдава под наем без конкурс, без търг. Общината всъщност е дала право на Центъра за градска мобилност, който е търговско дружество, да събира средства от публична общинска собственост. След това парите влизат като дивидент в общината, но само ако дружеството има печалба. Ако тези пари бъдат изхарчени за друго, в бюджета на СО няма да дойде нищо. Т.е. публичната собственост се използва за изцяло частни интереси. Със служебния абонамент фирмите имат възможност да си купят правото да паркират срещу 400 лв. на година, а след 1 септември това вече ще става срещу 650-700 лв.
- Обоснова ли все пак според вас Столичната община повишението на таксите за паркиране?
- От кметството изтъкнаха, че това е мярка за намаляване на трафика към центъра. Само че подобна мярка се прилага, когато капацитетът на синята зона е зает повече от 80 на сто. А такъв анализ не ни беше предоставен. Твърдя, че ако действително се спазват правилата за ограничение до два часа за престой в синята зона, тя не се натоварва над тези 80 процента. Единственият аргумент, който виждам за повишението на цената, е недостигът на пари в Центъра за градска мобилност за разплащане с транспортните оператори и другите фирми. Миналата година от СО са събрали около 15 млн. лв. от синя зона, сега ще увеличат приходите си на 30 млн. лв.
Това е най-лесната сметка и най-лесната мярка, която може да се наложи, без да се дава никакъв анализ. Искам да напомня, че когато е въвеждана синята зона, идеята бе с парите от нея не да се плаща транспортната услуга на операторите, а да се правят паркинги и да се подобрява градската среда.
- От общината ще постигнат ли търсения ефект за намаляване на трафика в центъра?
- В централната част има над 30 000 жилища, а местата за паркиране са между 13 000 и 15 000. Т.е. каквито и рестрикции да прилагаме, каквито и цени да слагаме, 30 000 коли няма как да се паркират на 13 000 места. Докато не се направят паркинги, недостигът ще го има. Така че високите такси за ограничаване на трафика в центъра не могат да решат никакъв проблем в момента.
Увеличението на таксата за престой двойно в синя зона е мярка, която би могла да намали движението, но тя трябва да се приложи, когато са изчерпани всички други. Трябва също така да се спазва времето за престой. Това не е паркинг, а само е място за кратковременен престой на един автомобил. Въпросът е, че и това не се следи. Вдигат се автомобили, ако не са си платили таксата или са в крайно очевидно нарушение. Дружеството се интересува само от печалбата си, и то на гърба на софиянци.
Истината е, че плащаме вече за всичко. Само въздухът, който дишаме, все още е безплатен, но с темпа, с който работи мнозинството от ГЕРБ, може би и това скоро ще се промени.
- Новите паркинги са решение на проблема, но докато се стигне до построяването им, как трябва да се действа?
- Това е само част от цялостна стратегия за решаването на проблема, каквато няма. Нужно е и да се седне на една маса с гражданите и да се обсъдят широко проблемите. Не може да няма начин за решаване на въпроса. Ето например местата за паркиране на живеещите в центъра. Това, което чувам от колегата Радослав Тошев, шеф на транспортната комисия, е, че в Центъра за градска мобилност ще бъде създадена комисия, която ще разглежда поотделно всеки казус с паркирането на хората от централните райони. Но нали затова приемаме наредбата - за да знаем предварително ясните правила. Когато комисия от няколко човека заседава и гледа всеки случай поединично, буквално създаваме предпоставки за корупция. Как тази комисия ще реши, че аз имам право, а съседът - не? 30 000 проблема няма как да бъдат разгледани индивидуално. Според мен комисията ще нарушава текстовете, които от ГЕРБ сами записаха в документа.
Разбрах също, че граждански сдружения обжалват наредбата и вероятно тя ще падне, тъй като цената, която може да се иска с тази такса, е себестойността на услугата по издаване на стикера за паркиране на живеещите в центъра. Защото това не е такса за паркиране, а такса за винетката, която в никакъв случай не струва 150 лв.
- Удачни ли са границите на новите зони - синя и зелена?
- Външните граници на новата зелена зона всъщност са на настоящата синя. Дали е нужно да се увеличава - ще покаже натоварването на улиците, но не мисля, че това е необходимо на първо време. Дори според мен зоната е разширена над нужното. Така или иначе този вид организация на движението подрежда добре автомобилите, които са паркирани само от едната страна на улицата, няма хаос. Самите граждани, които имат проблеми в определени райони, подават сигнали, че желаят да бъде направена синя или зелена зона.  
- Центърът за градска мобилност става АД от ЕООД и ще има нов петчленен борд. Ще управлява ли той по-добре дружеството?
- Досега ЦГМ беше сбъркана структура от две слети предприятия - "Паркинги и гаражи" и "Столична компания за градски транспорт". Но това беше само на документи, а на практика съществуваха като самостоятелни единици. Те имаха двама главни счетоводители, двама юристи и абсолютно независимо управление, което създаваше проблеми на общината за контрол. Сега, когато има истинско обединение под една шапка, би трябвало комуникацията да е по-лесна. При управление от петима души се предполага, че то ще е по-компетентно и по-прозрачно. Но най-важната задача пред новото ръководство на дружеството е да завоюва доверието на столичани. Досегашното непрозрачно управление доведе до съмнения относно целесъобразното разходване на средствата, събирани от таксите за паркиране. Оттам нататък каквито и мерки да предлагаш, те никога няма да бъдат приемани от хората. Ако СО, която все пак е собственик на центъра, не поставя задачи и не изисква нищо, не можем да очакваме добри резултати. Откакто съм общински съветник - от 4-5 години, не сме поставяли бизнес задачи на търговските си дружества, караме ги да си пишат някакви техни бизнес планове, но не им казваме какво искаме. И резултатите са налице - виждаме в какво състояние е градският транспорт, паркирането и т.н.
- Откъде очаквате да излезе все пак най-големият проблем или недоразумение след прилагането на промените в наредбата?
- Проблеми и неудобства могат да възникнат с промяната на мобилния номер например, на който ще се пращат съобщенията за паркиране в зоните. Номерата вече ще са два - за синя и за зелена зона. Може би ще се стигне дори до конфликти със служителите на Центъра за градска мобилност. Надявам се поне в началото да има някаква толерантност и период на адаптация. Няма как още от 1 септември всеки да научи кои номера за есемси да използва и да не стават грешки и недоразумения.

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 831

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 800

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 694

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 829

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 937

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 772

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 701

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 895

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 874

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 777

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 808

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ