12 Юли 2025събота04:21 ч.

Оригинали и копия

Тъмното изкуство на фалшифицирането свети от печалби

Още при разцвета на Римската империя възниква цяла индустрия, която произвежда серийно статуи, корнизи, колони, плочи с издълбани на тях йероглифи

/ брой: 15

автор:Иван Беловски

visibility 4096

Според исторически данни гръцкият скулптор Фидий (роден 500 година преди Христа) изписал своето име на скулптурата на Венера, чийто истински автор бил един от неговите любими ученици. Хроникьорите откриват в тази постъпка благородна цел: обществото да обърне внимание върху изключителното майсторство на Фидиевия ученик.
Най-прочутата картина на Леонардо да Винчи - "Мона Лиза", била започната през 1503-1504 г. и според легендата творецът се мъчил над нея цели десет години, като накрая била завършена не от него, а от негови ученици. Съществуват множество сполучливи копия на тази гениална творба, само във Франция до 1804 г. са направени 28 копия.
Фалшификати на произведения на изкуството за търговия се появяват за първи път в историята при разцвета на Римската империя. В онази древна епоха богатите патриции обичали да са заобиколени с изящни предмети, доставени от Египет, Гърция, Мала Азия.

Копие на прочутата картина "Ръченица" от Ян Мърквичка


Летописци споменават за Пелопонес и Сицилия, където буквално възникнала фалшификаторска индустрия, занимаваща се със серийно производство на статуи, фризове, корнизи, колони, плочи с издълбани йероглифи. Същевременно се появили на пазара и нумизматични фалшификати. С увеличеното търсене на определен вид предмети на художественото творчество, по-късно и на известни автори, фалшивото изкуство бележи възход във всички исторически етапи.
Религиозната атмосфера на европейското Средновековие не останала без отклик в работилниците на майсторите-фалшификатори. По онова време на пазара се появили най-различни реликви, култови предмети, ръкописи, украсени с миниатюри. Венецианци, араби и провансалци спечелили солидни състояния за сметка на господата, готови да заплатят със злато за предметите, "заобикаляли" Христа.
След този бум настъпва период на фалшифициране на картините на Джото, Дюрер, Бош, Джорджоне, Холбайн, Ботичели. Трудно е дори да се предположи колко заможни семейства тогава е трябвало да се задоволят с копия на търсените от тях картини, рисувани в германските и италианските школи. Тяхното великолепно изпълнение и до ден-днешен създава достатъчно затруднения на специалистите, които се опитват да различат оригинала от фалшификата.
През 1891-ва, почти десет години след смъртта на Едуард Мане, специалисти установили, че много негови почитатели получили всъщност "негови" творби, изработени от разкрито фалшификаторско ателие. Подобна участ сполетяла и любителите на картините на художника Йожен Делакроа.
Интересно е да се спомене, че палмата на първенството в продукцията на фалшификаторите е свързана с името на художника Камий Коро, който за целия си творчески живот е създал шест хиляди произведения, а според музейни каталози над десет хиляди негови картини били продадени само... в Съединените американски щати! Ако се вземе предвид колко оригинали се намират в обществените и частни колекции в Европа, резултатът ще стане още по-внушителен. Грешката обаче не е в изчисленията...
През краткия си живот италианският художник Джорджоне (роден през 1477 г. в Кастелфранко) не успял да създаде много произведения. При това някои от картините му са неизвестни, а друга част от запазените са с оспорвано авторство.
Специалистите по изобразително изкуство доста често се двоумят дали дадена картина действително е оригинал, рисуван от Джорджоне, или е картина от младия Тициан, изпаднал под негово влияние, дали пък не е произведение на неизвестен венециански майстор, повлиян от таланта на Джорджоне, или е отлично изработен фалшификат? Такъв е например случаят с картината "Концерт", намираща се във флорентинската галерия "Пити". Картината - всъщност троен портрет, в някои публикации се приписва на Джорджоне, в други на ранния Тициан, като в последно време се налага за автор Тициан, но продължават съмненията за фалшиво копие.
За да могат фалшификати да се представят като оригинали, дело на известни художници, чиито творби се търсят на пазара, е необходимо изработващите ги да притежават значителна доза сръчност, съчетана с безспорен талант в това отношение. В миналото дори цели поколения художници са се упражнявали да копират произведения на стари майстори и техният стремеж бил копието да не се разпознава от оригинала. Трябва да бъде отбелязано, че не една картина на стар майстор е запазена само във вид на копие.
Копирали са и художници с известни имена, които били вдъхновени от композицията или от други елементи на избраното произведение. Ако се сравнят например "Пиета" на Йожен Делакроа и картината със същия сюжет на Винсент ван Гог, ще се установи, че той "преразказва" творението на своя предшественик, но със своя характерен почерк.
Пабло Пикасо също се вдъхновявал от картини на стари испански автори, както свидетелстват неговите версии на Веласкес. Задължително трябва да бъде подчертано, че горецитираните автори не могат да бъдат обвинени, тъй като независимо колко се доближават до харесвания образец, всичко си остава наред и никой не може да бъде измамен.
Две години след края на Втората световна война холандският художник Хан ван Мегерен е обвинен, че е продал на германците обявената за национално богатство картина на Жан Вермеер "Каещата се грешница". От затвора Мегерен доказва, че е продал фалшификат на същата картина, рисуван от самия него, и отървава тежката присъда.
Жертви на фалшифицирането на техни произведения през периода 1929-1950 г. са художниците Ван Гог, Шагал, Реноар, Утрило и др. В края на 60-те години на ХХ век в цял свят са водени над 900 съдебни процеса за фалшифициране на най-различни произведения на изкуството.
През 1973 г. при акция италианската полиция попада на 600 копия на картини от най-различни исторически епохи, рисувани от 47-годишния Франческо Гурмати, впоследствие осъден. По същото време е арестуван в Рио де Жанейро търсеният от Интерпол търговец на фалшификати Фернан Легро, спечелил 700 000 франка от продажбата на фалшива картина на Тулуз-Лотрек. Същият Легро продал за 2 млн. долара 50 картини на известни световни художници, 44 от които били изпипан фалшификат.
Благодарение на усилията на правораздавателните и полицейските органи на много държави бяха разкрити не една и две афери в областта на изкуството. Въпреки предприетите мерки тъмното изкуство на фалшифицирането продължава да процъфтява и свети от пари и печалби.



 

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 1342

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 870

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 1093

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 1169

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 911

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 936

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 1134

/ брой: 126

Тупик

visibility 1132

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 1082

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 1353

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 1278

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ