Търговете за АМ "Струма" стартират догодина
Продължават разговорите с Китай за публично-частно партньорство в изграждането на автомагистрала "Черно море"
/ брой: 267
През 2014 г. ще стартират търговете за проектиране и строителство на Лот 3 от автомагистралата "Струма", която е основният приоритет на Националната компания стратегически инфраструктурни проекти (НКСИП). Това обяви вчера Асен Антов - изпълнителен директор и председател на УС на НКСИП, по време на Икономическия форум.
Третият Лот е разделен на три подучастъка. Идейният проект е готов, като предстои да бъде определено окончателното трасе на пътя, включително на тунелите и начина на прокопаването им.
Двата пътни участъка - първият и третият, които са по 20 км, ще бъдат обявени към средата на 2104 г. Половин година по-късно - началото на 2015 г., стартираме търга и за най-тежкия участък - тунелния, заяви Антов. Пътните участъци могат да бъдат завършени за около 2 години от започването им, до към 2017 г. Най-тежкият, който ще е през Кресненското дефиле, ще бъде тунел около 15 км. По трасето ще има още един тунел - в близост до с. Железница, който ще е с дължина около 2,5 км.
По думите на Антов реалистичен срок за завършване на цялата магистрала "Струма" е след края на новия програмен период (2014 - 2020 г.) заради сложността на участъка в Кресненското дефиле.
Що се отнася до магистрала "Хемус", Асен Антов припомни, че предстои да се правят нови проучвания за трасето, за да се отразят някои промени, включително зони в Натура 2000, през които минава старият проект на магистралата, и да се отстранят някои други проблеми.
Относно АМ "Черно море" Антов посочи, че има три варианта на трасе и три комбинации от тях. Основният проблем с автомагистралата обаче не е трасето, а финансирането. Вече е подготвен правен и финансов анализ за магистралата, за да се уточни при какви параметри може да се реализира пътят чрез публично-частно партньорство. Продължават разговорите с Китай, откъдето има интерес към проекта, допълни Антов.
Той още веднъж изтъкна, че Националната компания стратегически инфраструктурни проекти отговаря само за три проекта - АМ "Струма", АМ "Хемус", и АМ "Черно море". Останалите инфраструктурни проекти са отговорност на АПИ. Приоритетно ще се работи по "Струма", като допънително ще се реши кой ще е вторият проект.
По думите му, още не е ясно каква ще е окончателната финансова рамка по ОП "Транспорт". По предварителни разчети, при допускане на 963 млн. евро сума по Коехезионния фонд - средствата ще се разделят поравно между железопътните и пътните проекти, при 15% съфинансиране. Тези параметри са в процес на дискусия и би могло да има промяна, тоест - това е минимумът, уточни Антов.