12 Юли 2025събота23:53 ч.

Търговията преминава към закона на джунглата

Мандатите на двама от последните трима съдии в органа за решаване на спорове - Апелативния орган на СТО - изтекоха в полунощ

/ брой: 239

автор:Дума

visibility 1189

Световната търговия загуби последния си арбитър вчера, оставяйки страните без възможност за постигане на окончателно решение по спорове в Световната търговска организация (СТО). Вместо това тя ще се сблъска с така наречения от критиците закон на джунглата, коментира Асошиейтед прес.

САЩ,чиито президент е привърженик на едностранния подход в икономиката и дипломацията, изглежда предпочитат да действат по този начин.

Мандатите на двама от последните трима съдии в Органа за решаване на спорове - апелативния орган на СТО - изтекоха вчера в полунощ. Тяхното напускане на практика ще лиши Висшия съд на световната търговия от възможността да издава решения.

Сред нерешените спорове са седем случая, които са внесени срещу решението на президента на САЩ Доналд Тръмп миналата година да обяви внасяните в страната стомана и алуминий за заплаха за националната сигурност и да ги обложи с данъци.

В по-нисшата инстанция на органа за решаване на спорове на СТО могат да бъдат изслушвани случаите, но решенията няма да имат никакъв резултат, ако губещата страна обжалва в апелативния орган, който вече не функционира.

Така страните могат да използват митата и други санкции, за да ограничат вноса, без да се безпокоят, че СТО може да ги упрекне за това. Подобен нарастващ протекционизъм може да създаде несигурност и да обезсърчи търговията.

Според Стефани Мърфи от подкомитета по данъчните въпроси към постоянния търговски представител на САЩ, спирането на работа на Апелативния орган наистина ще е опасно за американския бизнес.

Предполага се, че Апелативният орган на СТО трябва да има седем съдии, но редиците им оредяха, тъй като САЩ при президентите Джордж Буш, Барак Обама и Доналд Тръмп блокираха нови назначения, за да протестират срещу начина, по който СТО работи.

Тръмп и американският постоянен търговски представител Робърт Лайтайзър са особено гласовити критици на СТО. Те изтъкват, че търговската организация ограничава възможността на Вашингтон да се противопоставя на нелоялните търговски практики от Китай и не само.

Други страни също се оплакаха от системата на СТО за решаване на спорове. Според критиците разглеждането на случаите отнема твърде дълго време, съдиите често вземат прекалено строги решения. Освен това организацията с централа в Женева няма достатъчно здрави механизми да се справи с предизвикателството, каквото представлява китайската икономика - необикновена смесица от капитализъм и държавен контрол.

Реформирането на СТО е трудно, тъй като изисква консенсус от 164-те страни членки. Тръмп иска да използва американската икономическа и политическа мощ и влиянието на страната, за да наложи промени, които по-малките страни не биха могли.

Евентуалното спиране на работа на Апелативния орган на СТО беше посрещнато с тревога от някои страни членки на организацията.

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 4711

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 2815

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 3411

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 4298

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 2889

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 2961

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 4269

/ брой: 126

Тупик

visibility 4304

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 3740

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 4670

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 4349

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ