Търси се ново БДЖ
/ брой: 7
Чета в пресата, че се търсело ново БДЖ!
И какво ново може да бъде това БДЖ? Естествено, че не може да бъдат нови стрелките, нито семафорите или жп коловозите. Могат да бъдат само нови хората. Железничари с професионализъм и любов към професията. В близкото минало БДЖ бе най-престижната организация в България. Едно закъснение на влак от десетина минути бе изключение. Един главен директор - Борис Колчев, ръководеше перфектно железниците, а не сменящите се министри. Казвам го като син на железничар, който прослужи 40 (четиридесет) години в железниците и бе началник гара на гарите Каспичан, Морава, Одърне, Вакарел, Попово, Брусарци, Глогинка, Шумен. Беше слухар на морза и не четеше на телеграфа чрез морзовата азбука, а на слух приемаше текстовете.
През онези години нямаше авио, автомобилен и друг масов транспорт освен железопътния. България още през 30-те години бе осеяна с жп линии в четирите посоки на страната! Всяка година жп чиновниците бяха препитвани на специална комисия относно техните професионални качества в зависимост от своята специалност. Началник гарите задължително живееха в гаровата сграда. Служителите получаваха безплатно облекло, жилище и храна, където имаше жп столове. С една жп заплата на служителя семейството преживяваше доволно.
Споделям с днешното общество всичко това, за да изтъкна историческата значимост на българските държавни железници, които са били създадени още в турско време и са били артериите на съобщенията ни. Към железниците следва държавата да влага инвестиции, защото жп транспортът е най-евтин, най-масов и с най-големи транспортни възможности от всички други останали!
Петър Бъчваров, София