Толът тръгва на ръчно управление с маршрутни карти
/ брой: 158
Тол системата, чийто старт се планираше за 16 август, но беше отложен до 1 март 2020 г. ще тръгне тестово само с маршрутни карти. Новата свръхмодерна система все още не е напълно изградена. Предстои преоборудването на още 95 рамки с лазерни скенери и камери до 20 февруари 2020 г. Все още не са монтирани и всичките 100 сензора в пътното платно, които ще претеглят автомобилите в движение, т.нар. кантари. Въпреки това АПИ отчете, че тол системата е изградена на 100%.
Председателят на АПИ Георги Терзийски прие в края на седмицата символичния ключ на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние - тол, от изпълнителя на проекта австрийската "Капш". Георги Терзийски и изпълнителният директор на обединението от фирми "Капш Трафик Солюшънс" ДЗЗД Михаел Вебер размениха приемо-предавателните протоколи. С тях държавата приема тол системата с изградени 100 нови и 100 преоборудвани стационарни контролни точки.
Въпреки че имаме "най-модерната" тол система в света, засега тя ще работи на ръчно управление. Това означава, че в тестовия период, поне засега, ще се ползва само маршрутна карта, без трекери и бордови устройства. При купуването на маршрутна карта ползвателят на републиканската пътна мрежа ще трябва да зададе начална и крайна точка на своя маршрут. Системата ще му предложи кратък или по-дълъг път. След като посочи избор, ще трябва да зададе и междинни точки, през които ще мине - най-малко две и най-много четири междинни точки, или общо най-много 6 точки.
Системата автоматично ще изчисли дължимата сума и ще попита клиента за потвърждение на въведените параметри - на маршрута и на превозното средство (категория, емисионен клас, брой оси). Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа и регистрираните потребители ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители - до 24 часа преди началото валидността. При непредвидени обстоятелства, например автомобилът се развали или пък има катастрофа, шофьорът няма право да промени маршрута и платената такса ще е за негова сметка, разясниха от АПИ. Не беше съобщено откога шофьорите ще могат да тестват системата с трекери и бордови устройства.