16 Септември 2019понеделник02:06 ч.

Актуално

Тотален тол "тюрлюгювеч"

Управляващите се провалиха с новата система за таксуване по пътищата

/ брой: 98

автор:Евгени Гаврилов

visibility 728

Ако през последния месец управляващите направиха нещо наистина като по учебник (не на КГБ) e забъркването на тоталната каша около въвеждането на тол системата. За камионите над 3,5 т тя реално трябваше да заработи от средата на август, но стартът бе отложен за след общинските избори през есента. Така очакваните постъпления от нея също отиват в бъдещето. Според Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) тол системата ще помогне на светло да излезе сегашният сив петролен сектор у нас, оценяван от ЦИД на 30 на сто. Това ще има съществен ефект за бюджета. В момента държавата се лишава от около 600-700 млн. лв. годишни приходи от акциз и ДДС за горивата. На практика целият транспортен трафик ще бъде на постоянен  рентген. При добра система за оценка на трафика може да има обективен анализ, което да е изходна точка за осъществяването на рационален контрол и повишаване събираемостта на приходите от петролния бизнес, твърди Безлов.

Отлагане

Вместо да започне да работи от 16 август, тогава се очаква да бъде даден стартът на тримесечен период на тестове в реални условия. При оформящия се тотален хаос от съобщение на регионалното министерство става ясно, че бордови устройства ще се монтират на техните тежкотоварни автомобили. През този период превозвачите няма да бъдат облагани с тол такса, а ще продължат да плащат за винетки. Целта е да се съберат данни и анализи. Не е ясно и кой ще плати тези бордови устройства и дали те влизат в договора с австрийската "Капш", която спечели конкурса за изграждането на тол системата. Не е изключено за това да се бръкне държавата. 

Едва ли в държавата има човек, на когото му е напълно ясно как работи тол системата. Според Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи досега никой от МРРБ не е дал яснота по какъв начин ще бъде изградена и как точно ще функционира тази система. Хаосът около нея показва и самия стил на управление, което лишава участниците в икономическия живот на страната от някакъв вид планиране. Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова с лека ръка казва, че Законът за пътищата просто ще бъде изменен, за да удовлетвори новия график, което тотално обезсмисля каквито и да е планове и стратегии.

Параметри

Докато няма ясни параметри от самото правителство какъв ще бъде обхватът на тол системата в България, за колко пътища ще е валидна тя, докато не се направи сметката и още веднъж не се каже какви пари може да се очакват и откъде ще дойдат липсващите средства за ремонт на всички пътища, включително и за строежа на автомагистрали, докато не се каже ясно от какви такси ще се започне - няма излизане от кашата, в която в момента се намира България, коментира бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. "Убеден съм, че те не са готови дори за сериозно тестване на тол системата", коментира той. 

Председателят на Националния съюз на превозвачите Красимир Лалов заяви пред БНР, че неотдавнашната среща при премиера, посветена на тол системата, е била информационна. Ние поискахме да разберем каква е философията на тол системата - това го искаме от 4 години. Само че отговор по този въпрос нямаме. Основно нещо, за което настояваме, е тол системата да бъде направена с философията на всички европейски страни", защото в момента се прави "тюрлюгювеч", твърди Лалов. 

Няма яснота и какви ще са цените на тол таксите. Принципът уж е замърсителят плаща повече. Първоначално предложените от МРРБ тарифи, които са в диапазона от 5 ст./км до 95 ст./км, очаквано предизвикаха недоволството на бранша. Ставките са определени в зависимост от категорията на пътното превозно средство, класа екологичност и класа пътища.

Според Петър Мутафчиев в началото новата система трябва да важи само за транзитните пътища и автомагистралите, и то само за чуждите камиони, които няма да имат право да се движат по други маршрути. Другият нерешен въпрос е каква част от акциза на горива ще бъде отделена за пътища. В момента в България акцизът е най-нисък, а цената на горивата е същата като в другите страни членки, в които той също е на средно равнище. 

Оплитане

Някъде изчезват 15 евроцента. Тези 15 цента дават 700 млн. лв., които могат да отидат за пътища. Това е национален въпрос. Тогава няма да има винетка, ще има тол такса за всички по автомагистралата, но българският гражданин ще знае, че когато плаща горивото, част от тези пари той ги плаща, за да има по-добри пътища, и има право да иска от управляващите да поддържат пътя, допълва бившият транспортен министър. По думите му обаче тази идея не е приета от управляващите. "Изведнъж се оплетоха два различни модела на таксуване, на отчитане на изминатите километри и на отчитане на това дали си закупил винетка и на контрол, което много усложни изпълнението", обясни той и подчерта, че управляващите са били предупредени, включително от фирмата изпълнителка, че това е много сложно и то много трудно ще тръгне."Това е система, която ще отнема много от парите за поддръжката, които ще плащаме всички ние за пътища. Световната банка го каза - ако съберете 1,2 млрд. лв., около 20% ще е разходът за тази система - за електронните винетки и тол системата, това е около 200 млн. лв., което ние ще даваме за поддръжка. По данни на Световната банка този тип система е една от най-ресурсоемките за поддръжка", коментира Петър Мутафчиев.

"Те нямат данни за транзита през България. Нямат данни какви камиони влизат и излизат от България. Те просто залагат на едни цифри, които ще им изиграят много лоша шега, защото те не са верни", добави Красимир Лалов.

Как ще работи системата

Според ИT специалисти тол системата у нас ще бъде базирана на GPS позициониране, което би трябвало да я направи една от най-модерните в света. За да работи тя обаче, е необходимо да бъдат изградени 420 броя портални рамки на определени места в страната. За целта е предвидено да бъдат изградени 100 нови, а съществуващите 320 преброителни пункта на АПИ да бъдат преоборудвани с рамки. Те ще заснемат регистрационния номер и ще определят размера и теглото на превозното средство. Ако няма такива рамки, всеки ползвател на пътната мрежа може да реши дали да заплати или да не заплати, а българската държава няма да има начин, по който да го глоби. 

Не е ясно кой вариант ще избере МРРБ - обхват на цялата републиканска пътна мрежа, като над половината от пътищата ще са безплатни първоначално, или половината от пътната мрежа с нулева ставка за една пета от тях. Към момента се предвижда в тол системата да бъдат включени 10 800 км магистрали и пътища първи, втори и трети клас. Това е 55% от републиканската пътна мрежа. Първоначално една пета от тях, около 2300 км, ще са с нулева ставка заради лошото състояние на тези пътища. Браншът настоява още тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейските транспортни коридори, при осигурени и алтернативни безплатни маршрути. Превозвачите настояват също размерът на тол таксите да бъде съобразен с БВП на страната. Те искат и облекчения за опериращите на вътрешния пазар транспортни фирми, които превозват стоки от първа необходимост - храна и горива за населението.

Тестът ще тръгне със симулации

Първият етап от тестовете на тол системата ще започне със симулации на данни за движение по републиканската пътна мрежа, а не със събиране на реални данни на терен. Целта е първо да се установи дали има добра свързаност между отделните компоненти на системата, се казва в съобщение на Националното тол управление. След като тази интеграция бъде установена, ще се премине към втория етап - тестове с данни, постъпващи от бордови устройства, монтирани в тежкотоварните автомобили. За да са ефикасни тестовете, не е необходимо да има приета тарифа на тол таксите и окончателен обхват на покритие от пътища, за които ще се плаща, посочват от Националното тол управление. Експертите на Националното тол управление ще правят "сухи тренировки" за функционалността на системата и как се работи с нея на база тестови тарифи и техническо, а не търговско покритие върху пътищата. Поетапно ще се тестват базовите елементи на системата:

- Таксуване на базата на изминато разстояние 

- Проверка чрез разчитане на регистрационен номер на пътно превозно средство (ППС) и отчитане на категорията на ППС за валидни данни за таксуване в системата 

- Продажба на маршрутни карти чрез известните вече канали за продажба

Манолова иска ревизия за отпадъците в София

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 177

Анелия Клисарова е кандидатът на БСП във Варна

автор:Павлета Давидова

visibility 88

/ брой: 177

Корнелия Нинова: ГЕРБ ги е страх от нас

автор:Павлета Давидова

visibility 94

/ брой: 177

Българите са най-недоволни от работата си

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 177

Обмислят енергиен данък за авиокомпаниите

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 177

Пускат юбилейна монета за БАН

автор:Дума

visibility 61

/ брой: 177

Национализират "Дунарит"

автор:Дума

visibility 50

/ брой: 177

Джонсън не бил вярвал в Брекзит

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 177

Йеменски бунтовници атакуваха саудитски рафинерии с дронове

автор:Дума

visibility 57

/ брой: 177

В САЩ нарочиха Корбин за човек на Русия и Иран

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 177

Киев подготвя спорни предложения за Донбас

автор:Дума

visibility 58

/ брой: 177

Малко ученици и учители, много промени за първия звънец

автор:Деси Велева

visibility 87

/ брой: 177

Лов на вещици

visibility 93

/ брой: 177

Медийна солидарност

автор:Павлета Давидова

visibility 83

/ брой: 177

Вечер на мъдрост и духовност

автор:Трифон Митев

visibility 60

/ брой: 177

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ