Транспортът на София е във финансова дупка
Столичната община продължава да дава заеми на автобусите, тролеите и метрото, за да ги спаси от фалит
/ брой: 5
Деси ВЕЛЕВА
Затъването на градския транспорт на София продължава с бързи темпове и управляващите Столичната община правят отчаяни опити да го спасят със заеми. И трите транспортни дружества, които стопанисват електротранспорта, автотранспорта и метрото, са с просрочени задължения и засега успяват да се справят единствено с навременното изплащане на заплатите на служителите си. В останалите направления се трупат задължения и затова за пореден път през последната година ще се направи опит транспортът да бъде спасен от фалит чрез нов заем. Като причина за проблемите досега се изтъкваха пандемията и спадът на пътници и приходи, докато през последните седмици се посочва и енергийната криза.
Този път заемът ще се отпусне на общинското дружество "Център за градска мобилност", което ще разплати извършената транспортна задача на "Столичен електротранспорт" и "Метрополитен". С транша пък те ще изчистят част от просрочените си задължения. Според вносителя на доклада с предложението за заем Карлос Контрера, председател на транспортната комисия към СОС и съветник от ВМРО, дълговете са натрупани заради спада в продажбата на билети и увеличаващата се цена на енергията.
Към 1 декември електротранспортът има просрочки от над 9 млн. лева, половината от които са за резервни части, 1,8 млн. лева са за ремонт на тролеите и трамваите, а близо 600 000 лв. - за електроенергия. Тъй като дружеството няма налични средства, то е изправено пред заплахата от запори. Над 9,7 млн. лева са просрочените задължения и на "Метрополитен". Половината от сумата обаче е дължима към СДВР за охрана на метрото. Другата съществена част е за неизплатена електроенергия и природен газ.
За да се спасят дружествата, Столичната община ще отпусне заем на ЦГМ от 4,4 млн. лева, като три четвърти от парите ще бъдат предоставени за метрото.
Това не е първият заем за нереформирания столичен транспорт. През април миналата година бяха отпуснати 4,8 млн. лева за двете закъсали дружества отново чрез ЦГМ. Тогава обаче по-големия дял взе електротранспортът. Центърът за градска мобилност дължи средства и по друг заем от 2020 г. - 15 млн. лева, на Българската банка за развитие. Само преди месец заем от 6 млн. лева получи автотранспортът, който също е пред колапс и с 11,5 млн. лева просрочени задължения.