Тревожни изводи от матурата: Двойките растат, шестиците намаляват
Зрелостниците не могат да разсъждават върху текст, трудно разпознават термини и чуждици
Резултатите от тазгодишната матура по Български език и литература водят до тревожни изводи. За първи път от три години двойките растат, а отличните оценки намаляват. Повечето от зрелостниците не успяват да разсъждават върху текст, а само го преписват. Трудно разпознават чуждици и термини.
Това обобщение от майската сесия на матурите направи на пресконференция зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова.
Средната оценка за страната от матурата по БЕЛ е добър 4,06, а на втория държавен зрелостен изпит - по история, е много добър 4,67.
Шестиците драстично намаляват. Тази година отлични оценки по български имат 5062 ученици от общо 49 341 явили се. Слабите оценки са 4302, а миналата година са били 3025.
Средният успех също е най-нисък досега в сравнение с предходните години, откакто се провеждат матури.
Най-добри резултати по БЕЛ имат учениците от София-град, Варна, Пловдив, Смолян и Видин, а най-ниски - в Ямбол, Силистра и Кърджали.
Традиционно задачите по БЕЛ за слято и полуслято писане и разпознаването на цитат в художествен текст се оказват трудни за учениците. Освен това от МОН подчертават и честите грешки, свързани с разпознаване на термини и чужди думи като "хронометър" например.
Двойно се е увеличил процентът на учениците, които преписват творбата, вместо да създадат аргументативен текст по художественото произведение. Намалява и броят на зрелостниците, които се справят със задачата да направят резюме на държавния зрелостен изпит по български език и литература.
Зрелостниците не са се справили добре при разпознаването чии герои са Пиер Спиридонов ("Тютюн" на Димитър Димов) и Куцар ("Албена" на Йордан Йовков). Не са успели да разпознаят още, че хронометър е чужда дума.
Според зам.-министъра на образованието Таня Михайлова е нужно на учениците да се обърне внимание за усъвършенстване на уменията за разбиране, резюмиране и интерпретация на текст, заради което би трябвало да се работи с учителите, в т.ч. и чрез допълнителна квалификация.