Три болници извършвали фалшиво лечение
В НЗОК са постъпили 138 сигнала от пациенти срещу изпълнители на медицинска помощ
/ брой: 154
Отчетена, но неизвършена медицинска дейност в три болници констатира при свои проверки НЗОК след жалби на граждани, установили нередности в здравните си досиета. Пациентите се жалват, че здравните заведения са вписали лечение, което не са получили.
"От 1 януари до края на юли тази година в НЗОК са постъпили 138 сигнала от граждани срещу изпълнители на медицинска помощ. Пациентите са установили несъответствие в информацията, вписана в техните електронни здравни досиета в информационната система на НЗОК или в Националната здравноинформационна система и електронното приложение „еЗдраве“, разкрива министърът на здравеопазването Силви Кирилов в отговор на депутатски въпрос.
По всички сигнали за отчетена, но неизвършена медицинска дейност са предприети проверки. При сигналите, в които липсва информация, необходима за извършване на проверка, се изискват допълнителни данни, допълва министърът.
Съгласно Закона за здравето, медицинските и немедицинските специалисти в болниците са длъжни да създадат електронен здравен запис за всяка извършена дейност. Изготвената документация се изпраща в Националната здравноинформационна система.
До седем дни от създаването на записа болницата или пациентът имат право да коригират записа, без да уведомят администратора в НЗИС. Извън този срок също може да се коригира записът, като това може да стане по искане на болницата или пациента.
Зачестяват сигналите от граждани за получаване на фалшиви електронни писма, изпратени от името на институцията, съобщиха вчера от НЗОК. Пиратските съобщения обикновено изискват конкретно действие от получателя, което може да доведе до задействане на кибератака срещу неговото устройство.
От НЗОК напомнят, че не изпращат по електронна поща на граждани или договорни партньори прикачени файлове или линкове, свързани със здравноосигурителен статус, дължими суми или друга персонална информация. Те призовават при получаването на подобни писма хората да подават сигнали до институцията и компетентните органи, отговорни за разследване на киберпрестъпления. От МВР пък съобщиха, че е в ход фишинг кампания от името на НЗОК чрез изпращане на линк по имейл, в който да се попълнят лични данни. Атаката е насочена към здравноосигурени лица и се разпространява чрез електронните пощи. Съобщението отправя призив към потребителите да поискат възстановяване на надплатени суми от внесени здравноосигурителни вноски поради „грешка в изчисленията“ и подканва към попълване на банкови и лични данни, а документът е с типичната за случая при подобни атаки подвеждаща визия, съдържаща официалните отличителни знаци на институцията.
