Учители разкритикуваха учебните програми за VI и VIII клас
Кунева удължи срока за обсъждане на проектите за ново учебно съдържание с „поне две седмици”
/ брой: 44
Столични учители и университетски преподаватели разкритикуваха вчера проектите за нови учебни програми за VІ и VІІІ клас по български език и литература и по история и цивилизация, които ще влязат в сила през учебната 2017-2018 г. Те бяха представени от екип на МОН на обществено обсъждане. Повечето участници в дискусията обаче бяха на мнение, че е закъсняла.
За какви технически грешки говорите вие, проблемите в проектите за учебни програми не са технически, обърна се към ръководството на МОН Цецка Петрова, учител по български език и литература в 119 СОУ, чийто досегашен директор Диян Стаматов стана заместник-министър. Петрова поиска гаранции, че "сладкодумните приказки в залата няма да са само кьорфишек, а дефицитите в документите ще бъдат отстранени" и с тези думи предизвика ръкоплясканията на колегите си.
Вижда се, че при изготвянето на програмите по история не е имало специалист по българско Средновековие, заяви Георги Николов, преподавател в Софийския университет. Според него има орязване на уроците по българско Средновековие за сметка на общата средновековна история, и поиска това да бъде променено. Николов предложи да бъде позволено на авторите на учебниците да представят нови мнения и датировки, тъй като има много промени през последните 50 години, а в учебниците битуват стари неверни и глупави тези.
Учителката по история от СМГ Катя Кънчева пък се обяви срещу вкарването на много понятия и термини, които са ненужни за учениците. Знаят ли авторите на програмите и учебниците каква е читателската култура в V и VІ клас, попита Кънчева.
С най-голямо одобрение реагираха събралите се в залата на изказването на Ралица Соколова-Асенова от 144 СОУ, която поиска повече свобода на преподаване, децата да се насърчават да мислят и да не бъдат правени еднакви. В момента правим от учениците едни кухи отличници, които могат само да цитатничестват, заяви преподавателката. Тя предаде част от въпросите, които й задават учениците. Те я питали защо трябва да учат произведения за възрастни, забранено ли е в учебниците да има живи автори и защо в училище не се учи нищо съвременно, свързано с тяхната съдба.
Още една дискусия в София по учебните програми обеща на учителите просветният министър Меглена Кунева. Тя съобщи, че се удължава срокът за обсъждане на новите учебни програми в страната още поне две седмици, той първоначално бе обявен до вчера.
До вчера отговаряше за европейски проекти, днес говори за учебно съдържание, коментираха иронично учители, докато слушаха отговорите на Кунева. "Как ще правят програми, без да знаят крайната цел", бе друга забележка, казана с насмешка в залата по време на презентацията на новите учебни програми.
Разместване
Откъс от "История славянобългарска" ще се изучава в часовете по литература в Х клас, а в часовете по история и цивилизации - и в прогимназиалния, и в гимназиалния етап. Това заяви експертът от МОН Радостина Николова. По литература ще се изучава също и "Вятър ечи, Балкан стене", "Къде си вярна, ти любов народна" на Добри Чинтулов, както и "Хубава си, моя горо", заедно със "Стани, стани, юнак балкански" също на Чинтулов. Тези възрожденски текстове ще се изучават и по музика. Фолклорните песни ще се изучават в часовете по история. "Хайдути" на Христо Ботев е вместено в часовете по литература в V клас, а "Родна реч" на Иван Вазов "слиза" в началния етап на обучението до ІV клас.