12 Юли 2025събота16:15 ч.

Медии

В Избори'2013: 52% от парите на партиите отишли за медийно отразяване

Само отчелите се пред Сметната палата са похарчили общо 17 903 085,94 лв.

/ брой: 167

автор:Веселка Венкова

visibility 1911

9 329 563,88 лв. или 52% от разходите на политическите сили в предизборната кампания са били изразходвани за медийни услуги, сочи анализът на Института за развитие на публичната среда, оповестен вчера. Данните са от финансовите отчети, подадени в срок към Сметната палата, уточни Антоанета Цонева, председател на УС на ИРПС. Финансирането на предизборните кампании продължава да е "сива" зона, недостъпна за граждански контрол, подчерта тя и направи уговорка, че обобщената информация е въз основа на официалните данни, защото "какви са реалните бюджети на политическите играчи никой не знае".
Анализът обхваща отчетите на 25 от явилите се на парламентарните избори 36 партии, седемте участвали коалиции и един от двата състезавали се инициативни комитета. Само те са похарчили за вота общо 17 903 085,94 лв. От резултатите в изследването става ясно, че след като над половината от средствата отиват в медиите, другите са за материали, гориво, командировъчни, данъци, такси и пр. - 21%. За масови прояви и агитационни материали се харчат 18 на сто, 5 процента - за наем, транспорт, съоръжения, за консултантски услуги и социологически проучвания - 3 на сто и само 1% са разходите за възнаграждение и осигуровки на временно нает персонал.


Регламентът медиите да публикуват съдържанието на договорите си с политическите сили не проработи, констатира Цонева. Като една от причините тя посочи осигуреното вестникарско място или време в електронните медии чрез фирми посредници, които по закон не са задължени да отчитат какво са продали на клиентите си. 100% от кампанията у нас е платена, посочиха от ИРПС, но за равнопоставеност между малките и големи играчи и дума не може да става.
Най-големи разходи за отразяване са направили от "Горда България" - 95,89 на сто от средствата си. В първата десетка е и Коалиция за България с 61,73%. Сред десетте, налели най-много средства в медиите, са първите три парламентарно представени сили - КБ (1 796 393,69 лв.), ГЕРБ (952 224,37 лв.) и ДПС - с 854 546 лв. Те са изразходвали и най-много средства в цялостната си предизборна кампания - 3 983 821 лв.
Според вложените в отразяването средства най-ценен е вотът за "Горда България" - 30 лв. струва всеки медийно привлечен глас. На парламентарните играчи сме им "излезли" общо по 1,81 лв. на глас за ГЕРБ, 2,26 лв. за "Атака", 3,43 лв. за Коалиция за България и по 9,95 лв. - за ДПС.
Частните телевизии са взели 45% от средствата за медийно отразяване на Избори'2013 (4 213 526,45 лв.). Печатните медии ги следват с 16 процента, БНТ - 12%, 11 на сто са отишли в частни радиа, 9% за онлайн медиите и 3 на сто за БНР. Сравнителен анализ на ИРПС сочи, че по подобен начин сред медиите се разпределят и средства при президентски вот. При местни избори най-много пари отиват в печатните медии.

 

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 3645

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 2014

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 2545

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 3304

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 2037

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 2142

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 3307

/ брой: 126

Тупик

visibility 3233

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 2732

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 3648

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 3410

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ