В небето ще добавят още хиляда километра
/ брой: 6
Татяна Шадрина, Сергей Савостянов
Всяка секунда в московското небе се намират 10 хиляди пътници, а през лятото стават дори 25 хиляди. След някоя и друга година, прогнозират експертите, те ще са два пъти повече.
Още сега обаче диспечерският център на московската въздушна зона, която се простира до границите с Беларус и Украйна, работи на предела на възможностите и на оборудването, и на хората. И без помощта на изкуствен интелект вече не може да се мине, твърдят експертите.
Преди три години на летище Внуково започнаха да строят нов център за управление на авиополетите. За него вече са похарчени няколко милиарда рубли, но оборудването продължава. И през 2015 година новият Московски център по организация на въздушното движение ще заработи с пълна мощност. По това време летищата на столицата вероятно ще приемат по 100 милиона пътници годишно, отбеляза ръководителят на Московския център за автоматизирано управление на въздушното движение Владимир Ужаков, показвайки на журналистите новите работни места на диспечерите.
На хората ще помогне вече разработената наша система, която следи работата на оборудването за управление на летищата. Това ще позволи в скоро време чувствително да се намали времето на излитане и кацане. През 2013 година ще се тества програмният комплекс "Синтез". И ще бъдат необходими още две години, за да се усъвършенства новата система.
През това време и новият, и старият център ще работят паралелно, за да няма пробиви в работата, докато се тества оборудването. Затова засега пътниците трябва да са търпеливи, ако самолетът дълго кръжи в небето и чака разрешение за кацане. Сега при промяна в графика на полета се налага това да се прави ръчно, заради което стават закъснения, отбеляза представителят на Държавната корпорация по организация на въздушното движение Сергей Погребнов.
Вече е разработена и нова структура на въздушното пространство на московската авиозона. След три години пътническите самолети ще имат възможност да летят по по-къси маршрути в небето, по оптимални траектории. Това ще намали времето във въздуха, разхода на горивото. ГЛОНАСС и навигационната земна система ще водят самолетите по точно определените маршрути и да сигнализират на диспечерите за евентуални отклонения на самолетите и опасност от сблъсъци. Това ще позволи да се избегне конфликт в небето и да се увеличи пропускателната способност, отбелязват аеронавигаторите.
Дейностите по преминаването към новата структура на въздушното пространство в Московската въздушна зона, които се извършват сега от министерството на транспорта, министерството на отбраната и Росавиация, би трябвало да приключат през декември 2013 година. Основното предимство на предлаганата нова структура на въздушното пространство е пълната безконфликтност на схемите на кацане и излигане, обясниха пред изданието ни в Росавиация.
При това е постигната оптимизация на общия брой участници на въздушните трасета. Общата дължина на мрежата от въздушни маршрути пък ще нарасне с хиляда километра, разказаха от Росавиация.