19 Юли 2025събота06:53 ч.

В търсене на образен синтез

Запазени марки на Велизар Димитров са подредени в Регионалния музей за история на София

/ брой: 121

автор:Йонко Бонов

visibility 2902

До края на юни в залата за временни изложби на Регионалния музей за история на София е подредена експозицията на Велизар Димитров под наслов "Музеят в света и светът в музея". Тя включва няколко десетки запазени знака, които художникът е сътворил от 1972 до 2015 г.
Създаването на запазена марка е изкуство, което изисква от художника да има нагласа за лаконичен и обобщаващ изказ. Тя е художествен израз, максимално пестелив и точен емблематичен символ, графичен знак, пресъздаден в изчистена, максимално пестелива форма. Някои биха го определили разговорно като умение да откриеш вица, а защо не и изненадващата метафора, която сама намира пътя, ако е истински сполучлива, за да полети самостоятелно от клетката на своя пряк смисъл и на конкретната си обвързаност като графичен израз на фирма или стопанско предприятие.
В полето на запазената марка в България най-изтъкнат автор, с висок международен авторитет, е Стефан Кънчев. В областта на нейния синтезиран изказ работят приложните графици Ив. Богданов, П. Петрунов, С. Каменов, Сотир Сотиров, Б. Китанов, К. Кънев, Д. Дочев, В. Докев, Д. Димитров, Хр. Христов, В. Пенев, Д. Петев, Ан. Мечкуев и др.
В тази достойна фаланга се нарежда и Велизар Димитров. Убеждават ни неговите запазени марки на Държавната агенция "Разузнаване" (2015), Аудиовизия "Орфей" (1992), Международното сдружение "Транспортна инфраструктура, информационни нанотехнологии" (2006), Стопанското предприятие "Родина", Ботевград (1986), "75 години български цирк" (1972) и др. "При изработването на запазена марка целта е да уловиш и да побереш тематиката в един знаков образ, който да я представлява, коментира авторът. Понякога се стига лесно до търсения образен синтез, но нерядко творческото търсене е сложно, отнема до два-три месеца. Има случаи, когато смяташ, че си открил необходимото, но след време решаваш, че то не изчерпва темата, и започваш отново, за да достигнеш до съвършено различен образ."
Велизар Димитров е създал около хиляда запазени знака и около сто тотал-дизайна - освен запазената марка и всякакви видове печатни и рекламни материали, отразяващи приложно-естетически дейността на определена фирма или предприятие. През 1968 г. завършва приложна графика и пространствено оформление в Националната художествена академия. Експозиционен дизайнер е в Регионалния музей за история на София.

 
Велизар Димитров

  
 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 677

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 653

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 759

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ