29 Март 2024петък13:58 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Вече със 140 км в час към... отвъдното

Хрумването при нашите условия и при нашето съзнание да бъде повишена скоростта ще отвърже безумни мераци и ще залее с още кръв магистралите на България

/ брой: 39

автор:Богдан Иванов

visibility 2452

В годините на студената война се търкаляха някакви зловещи легенди, че при военен сблъсък между силите на социализма и на капитализма ще се хвърлят атомни бомби и на една държава като Англия например ще й трябват най-много четири бомби, за да изчезне заедно с острова си, а на България - не повече от две!
Тогава на мода излезе следният виц:
Американците казали, че няма да си хабят бомбите за българите. По-добре да им внесат леки коли - те сами ще се изтрепят!
Точно така и стана, макар че времето поправи малко тази история: щом се позамогна, нашего брата, без да чака подаръци от коварните империалисти, собственоръчно си накупи автомобили. Яхна ги и... стана неузнаваем, защото пришпори това изкусително, направо дяволско изобретение на техниката, не със 100 и дори не със 140, а със 150-160 км в час!

Ужасното лице на войната по пътищата

И колите средна ръка, но най-вече мощните коли, придобити честно или безчестно, даваха самочувствие, власт, гордост на стопаните си. Българите фучаха вихрено по улици и шосета, за да показват на всичко живо безценното си съкровище, да избиват комплекси, да всяват респект с могъщество и допринасяха с пълни сили за изписването на една ужасяваща, кървава статистика:

Година    Убити    Ранени

1998    1009     7980
1999    1047     9045
2000    1012     8030
2001    1011     7990
2002     959     8099
2003     960     8488
2004     943     9308
2005     957    10112
2006    1043    10215
2007    1006     9827
2008    1059     9935

Само за последните 10 години загиналите при катастрофи по пътищата са 9000(!) - колкото град като Трявна, Сопот или Банско. Изчезнал е цял български град!
Ранените са 90 000-100 000, много от тях остават инвалиди цял живот.
През миналата година убитите достигат 658 - повече от жертвите в Афганистан (473) на всички военни контингенти там.
Нека се върнем по-назад: за последните 40 години загиналите по шосетата у нас са 40 000, а жертвите на България през Втората световна война - 34 548 души!
Касапницата е страшна, пътищата и улиците на страната са се превърнали в безкрайно гробище - паметни плочи, некролози, вази с цветя, кръстове от мрамор, кандила, прощални надписи върху черни обелиски...

Борба за живот

Земята на България, един от най-красивите кътове на света, не смогва да приеме хилядите мъртъвци при шосейни катастрофи! Човешкото безумие, управленското безхаберие, гальовните закони, съдийската корумпираност, безобразните пътища, най-старите автомобили в Европа, катаджийският позор - всичко накуп води до фантастичната сума от 1,4 милиарда лева загуби за една година от касапницата на пътя!
Експерти от Световната банка в свой доклад, наречен "Смърт на колела", посочват 13,2 на 100 000 смъртност за нашата страна - космическа отдалеченост от Холандия например, отличничка с 4,8 на 100 000. До нея са Швеция, Англия, изумителен е напредъкът на Франция, Люксембург, Португалия, които с драконовски мерки намалиха последните 6 години катастрофите по пътищата с 40 на сто!
С драконовски мерки - запомнете това!
Като се изследва световната практика, става ясно, че на първо място сред причините за тежки катастрофи по шосетата с убити и ранени е високата скорост.
Висока скорост, висока скорост - и това запомнете!
После - употребата на алкохол, непоставяне на предпазни колани, липса на медицинска култура за оказване на първа помощ веднага след катастрофата, когато всяка минута е фатална за спасяването на тежко ранените.

Почтеност и най-строги мерки

Като се изследва българската практика при тежките катастрофи с фатален край, се разбира, че на челно място излизат неправилните действия на водача (95 на сто). Следват нарушения на пешеходеца (4 на сто), техническа неизправност на автомобила (0,5 на сто), лоши пътища (0,1 на сто).
Но понеже този анализ е правен от КАТ, редно е човек да има едно наум.
Сега за тези 95 на сто от фаталните катастрофи, които са поради неправилни действия на водача.
Защо?
Отговорът трябва да се търси в особеностите на българина, на българското съзнание, българския характер, още повече - на българския шофьор. Чешит е той, фигура с много кусури, която от закон, възпитание, морал, поведение, отговорност, дисциплина, толерантност, европейски финес не отбира. Да се чакат промени в съзнанието му за година-две е дива фантастика, да се разчита на светкавично подобряване на инфраструктурата, подмяна с магическа пръчка на старите автомобили с нови, поврат при техническите прегледи, революция в обучението на новите шофьори - това ще бъде напразна надежда. Идеите са добри, но за реализирането им ще бъдат нужни десетилетия.
Остават драконовските мерки:
* Глобата за превишена скорост до 30 км в час да бъде 600-1000 лева, над 30 - от 3000 до 5000 лева с отнемане на книжката за 1 година.
* Пълна забрана на алкохола! При каране пил - 5000 до 10 000 лева глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор.
* Заловените да управляват кола без книжка - 5000 лева глоба, от 3 до 6 месеца общественополезен труд всеки ден по пътищата, в "Пирогов", в моргата, на гробищата, в крематориумите, конфискуване на автомобила.
* Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години; бягство от местопроизшествието при убит човек - доживотен затвор и конфискуване на автомобила, вместо сегашната гавра над жертвите и близките им с издаване на условни присъди за убийци; същото наказание - за убийство на пътя поради каране пиян, дрогиран или и двете, когато подкупни съдии приемат "непредумишлено убийство", подсъдимият прави самопризнания, поднася извинения, сключва споразумение със съда и получава било условна присъда, било пробация. В България безумни закони и прилагащи ги, купени с много пари, спасяват убийците и те се разхождат величествено в бели панталони, виновни стават... потърпевшите!
Писал съм много пъти, ще го повторя пак: страхът у законотворците да предложат драконовски мерки, у властниците - да ги подкрепят, у депутатите - да ги гласуват, идва от участието им в прикривани катастрофи и от постоянните избори в България - сакън да не раздразним електората от 4,3 милиона шофьори с такива шокови мерки, че ако той не гласува по "правилния" начин, изгорели сме!
И въпреки тази съпротива, последните години катаджиите започнаха да пипат с по-твърда ръка:

2008 г. - 1059 убити,
2009 г. -  901
2010 г. -  775
2011 г. -  658

Вгледайте се в таблицата, поместена отпред, тук е нейното продължение. Каквото и да говорим, от началото на 2009 г. насам е започнала една положителна тенденция за намаляване на убитите при катастрофи. Изглежда има отговорни хора, които са убедени, че българинът разбира от две неща: да бъде ударен с дебела тояга по дебелата глава; да му се бръкне дълбоко в джоба!
Както се вижда, тези мерки действат ефикасно, понеже загиналите от 1059 падат на 658 - с 400 по-малко!
Значи може - макар и нерешително все още, макар и без да са приложени истински драконовски закони, при това се знае, че нашите глоби са най-ниските в Европа.
Значи може...
И точно лъсва надеждица, когато от вестници и телевизии се чува смайващата идея на министър-председателя:
- Нека не се лъжем. Кой кара по магистралата със 120 км в час? Новите автомобили са направени така, че дори не могат да включат 5-а или 6-а скорост, а полицаите седят и дебнат. Който иска, да си кара със 110-120 км - завършва Бойко Борисов и предлага скоростта да стане 140 км в час!
Речено - сторено. Още не завършил и цял Министерски съвет с пълно единодушие, и може би със ставане на крака, викове "Ура!", бурни възгласи "Ще победим!", "Първи сме в Европа!", "Нашите магистрали - писти за извънземни!" приема на 25 януари предложението за 140 км в час. И вече се чака промяна в закона.
Ха сега, де!
Вместо от министър-председателя да дойдат тежки запрети за безумията по пътищата, които позорят страната пред цяла Европа, става точно обратното - вече със 140 км в час към... отвъдното!
По-глупави от нас ли са шведите, които карат с техните прекрасни и много безопасни автомобили "Волво" по магистралите в страната със 110 км в час при възможност на машината да вдигне 220 и повече? Ами белгийци, французи, холандци - със 120? Кипърците - със 100?
Няма държава в Европа като нашата. В Германия скоростта от 130 е препоръчителна за 7000 км от аутобаните, където няма ограничения. Въпреки това при тях жертвите са 3500 души при 50 милиона коли, у нас - около 700 при 2 милиона. Сметнете при 50 милиона коли в България колко ще са жертвите.
Може ли да сравняваме нашите пътища с техните, нашите автомобили втора ръка с техните, нашето обслужване, сервизи, обучение, шофьорска дисциплина и отговорност с техните, нашите закони и морал - с техните?
Та нали ако там предложиш подкуп при нарушение, те арестуват на мига и никой не може да те спаси от закона - ни връзки, ни печени адвокати, ни удряне на теманета пред съда.
У нас миналата година от 100 купени автомобила само 2,5 са били нови. Но и нови, и стари, изтърбушени от хилядите дупки навсякъде и от безобразните пътища, ако бъдат пуснати със 150-160 км в час по бъдещите магистрали, нима ще са безопасни? Нима няма да убиват и возещите се в тях, и напълно невинни, които карат уставно със 120 км в час?
Радарът ще отчита нарушение след 150 км в час, то и радарите, които снимат в цяла България, са 15...
През 2009 г. загубите в Европа от катастрофи по пътищата са 180 милиарда евро!
В света годишно загиват сега 1,3 милиона души, прогнозите за 2030 г. са удвояване - 2,5 милиона жертви. Точно затова ЕС ни скръцва със зъби: "Жертвите в България трябва да паднат наполовина!"
И нашата национална стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата, приета в средата на миналата година, предвижда през 2020 г. убитите при катастрофи да не бъдат повече от 388, ранените - не повече от 6300.
Това е изпълнимо, ако:
- съзнанието на българския шофьор коренно се промени;
- пътищата станат сред най-модерните в Европа;
- престарелият автомобилен парк бъде изцяло обновен;
- на територията на Република България бъдат въведени драконовски закони за движение по пътищата - абсолютно задължителни за всички.
Нека сме реалисти, а не мечтатели: колкото и да са хубави тези идеи, за 8 години те не могат да бъдат осъществени. А предложения за скорост от 140 км в час не само не помагат, но създават опасни илюзии и отвързват безумни мераци, които поощрени ще пролеят още кръв по улици и магистрали.
Затова - заден ход за подобни хрумвания, и бързина от 140 км в час само за разума, мъдростта и най-вече - за драконовските мерки.
В такъв случай не 140, а даже 240 км в час са напълно оправдани!


Докато не убием простащината, ще се убиваме по пътищата

* Аз си мисля, че докато не убием простащината у самите нас, няма да спрем да се убиваме по пътищата (Павлинка Стоянова)
* Как никой не споменава за причина липсата на нормални пътища. Не може в ХХI век да пътуваш от Русе до София 6 часа за 300 км (Анонимен)
* Нещата могат да се нормализират чак когато законът започне да работи еднакво за всички! Но това надали ще се случи скоро! Солидарен съм с тези, които са за по-твърди санкции срещу нарушителите! (Резон)
* ...Ние сме народ, пропуснал всички културни революции. Ние просто сме едно голямо село, пълно с прости, самонадеяни хора, дето си мислят, че са някои! (Лазар Лаков)
* Сложете повече камери около пешеходните пътеки (Анонимен)
* При шофиране без книжка трябва да конфискуват колата (Пенчо)

 (Мнения от интернет)


Къде е най-опасно


* Сливен - Петолъчката - Карнобат
* Стара Загора - Нова Загора
* Плевен - Русе - Бяла
* Дуранкулак - Варна
* Варна - Бургас
* Бургас - Созопол - Царево
* Ябланица - Велико Търново - Шумен
* Ботевград - Враца - Монтана
* Пловдив - Хасково - Свиленград
* София - Благоевград - Кулата



В нашата страна, където не се води война, загиват повече хора, отколкото военни там, където се пролива кръв.

Владимир Тодоров,
председател на Българската асоциация
на пострадалите от катастрофи

 

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 202

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 191

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 196

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 188

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 182

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 196

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 157

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ