28 Юни 2022вторник17:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°. Днес още преди обяд над Западна България, по-късно през деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на много места ще има краткотрайни валежи с гръмотевици. В отделни райони валежите ще са временно интензивни и ще има условия за градушки. След обяд вятърът ще се ориентира от запад-северозапад и ще е до умерен. Максималните температури ще бъдат между 25° и 30°, в София 27°.

Интервю

Веска Ненчева: В бюджет 2022 има повече пари за образование

Нужна е грижа за розопроизводството, защото иначе Розовата долина обезлюдява, казва народният представител от "БСП за България"

/ брой: 35

автор:Юлия Кулинска

visibility 193

Интервю на Юлия КУЛИНСКА


- Г-жо Ненчева, ще има ли повече пари за просвета през 2022 г.?

- Да, пари за образование ще има! Системата на образованието е от стратегическо значение за всяка държавна политика и чрез средствата в бюджета се реализират политиките, на които залага управлението. С гласуването на първо четене на държавния бюджет за 2022 г. заложихме на философия, която работи за качеството в българското образование. Колегите в системата на предучилищното и училищното образование трябва да работят в предвидима и спокойна среда. Точно това се опитваме да постигнем с ясни и точни параметри в бюджета, започвайки от безплатните детски градини и ясли и стигайки до повече средства за общежития, за стипендии на студенти и докторанти.

В бюджета за 2022 г. за образование са предвидени 6,408 млрд. лв. - с малко над 800 млн. лв. повече от 2021 г. и с над 1,5 млрд. лв. повече от бюджета за 2020 г. Предвиждаме  увеличение на възнаграждението на учителите с 12% и така то ще стане 125% от средното възнаграждение в страната. Заложени са 10% повече средства за издръжка на училища и детски градини - това са допълнителни 40 млн. лв. за покриване на разходи за ток, вода, горива и др.

Радващо е, че със 100 млн. лв. се финансира нова програма за извънкласни дейности и спорт в училищата, така че повече деца да се занимават със спорт и изкуство.

841,4 млн. лв. са предвидени за безплатни ясли и детски градини от 1 април. За храна на децата има 16 млн. лв., а за безплатен транспорт - 6,5 млн. лв. За закупуване на училищни автобуси са предвидени 10 млн. лв., 15 млн. лв. - за изграждане на нови спортни площадки и ремонт на съществуващи такива в училищата. 22,6 млн. лв. са заделени на Национална програма "Отново заедно" за преодоляване на негативните последици от неприсъственото обучение от КОВИД-19 и 6,5 млн. лв. - за безопасно присъствено обучение на учениците.

- Предлага се нов модел на финансиране на училищата, включващ и оценка на качеството. Добре ли е това? 

- Образователният напредък на учениците в различните етапи на обучение ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това е залегнало в новата методика за оценка на добавената стойност в образователните институции.  Тя почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет. Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Такива са, например, видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др.

Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него училища. Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания (НВО) и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование - например резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас, а резултатите от НВО след Х клас - с тези от НВО след VII клас. По този начин ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат.

Ще става ясно също кои училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други. При професионалните гимназии ще се взима предвид, например, броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.

Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование. Парите следват ученика се оказа, че не е най-добрата формула за доброто качество на образованието. Критерий за добро качество на образованието са знанията и  постиженията на учениците. Образоването на една нация не е счетоводство, прибавяне и изваждане на числа, за да излезе сметката - това е грешно и времето го доказа.

Да образоваш децата, да ги насърчиш да мечтаят, да дадеш попътен вятър в техните криле е най важната мисия и задача за нас, учителите, и за политиките в образованието на държавата. Децата са равни и имат право на равни възможности за образование, без значение къде са родени, и наша задача, наш дълг е да направим това възможна реалност.

- Освен очаквания социален ефект, ще доведат ли безплатните детски градини до преодоляване на един от ключовите проблеми в предучилищното образование, а именно изключително ниския обхват, особено в незадължителните предучилищни групи?

- Възпитанието на децата е процес, който започва от най-ранна възраст. Много са причините, поради които някой родители не могат да си позволят да изпратят децата си в детска градина, и средствата, които трябва всеки месец да отделят от семейния бюджет, е несъмнено първата. В големите градове от години е крещяща липсата на детски градини - нещо, за което също сме помислили в новия бюджет, а именно повече средства за справяне с този проблем.

Почти 85 млн. лв. ще получат допълнително общините, за да премахнат всички такси в детските градини. Родителите няма да плащат от април. Това е приоритетна мярка за правителството и е още част от нещата, за които БСП настоява и се бори от пет години. Всяка година при приемането на държавния бюджет от БСП предлагахме свой, алтернативен, в който доказвахме, че е възможно да има безплатни детски градини и ясли. ГЕРБ категорично се противопоставяха. С мярката се дава възможност децата от ранна възраст да се социализират и интегрират по-успешно в системата.  

- Важна за вас кауза през годините са проблемите на розопроизводителите и розопреработвателите, свързани най-вече с ниските изкупни цени без гаранции от държавата. Каква е ситуацията в сектора днес?

- Ситуацията в сектор розопроизводство в момента не е лека. От една страна, вече имаме Закон за маслодайната роза. Моя малка победа да поставя този изключително важен проблем от избирателния ми район в дневния ред на държавното управление. От друга страна, ГЕРБ заложиха много бомби при приемането му, защото демонстративно задоволиха исканията и интересите на определен кръг в този сектор, с което му нанасят много щети.

Парадоксална е ситуацията да имаме регистрирани розопроизводители и те да нямат възможност да получат каквито и да било средства за подпомагане, ако не са регистрирани земеделски производители.

Поддържам постоянна връзка с розопроизводители от района и заедно се опитваме да търсим решение. Трудно е, защото липсва обединяване на хората в сектора, което да им даде сила да защитят интереса си. Страхувам се, че с всяка изминала кампания хората стават все по-отчаяни, изкореняват или изоставят насажденията.

При разглеждане на бюджета поставих проблемите в розопроизводството в Комисията по земеделието, храните и горите. Колегите декларираха подкрепа за промяна на нормативната уредба.

Има доста браншови организации в сектора. Успях да организирам среща на представители на розопроизводителите с министъра на земеделието и неговия екип. Те са отворени към подкрепа в дългосрочен план, а в конкретния случай - с приемане на бюджет 2022 има предвидени средства по КОВИД-мерки и по прилагане на регламенти на ЕС. Проблемът обаче не е само икономически, той е и демографски.

Липсата на грижа за розопроизводството на практика означава обезлюдяване на Розовата долина. Нашите усилия трябва да бъдат насочени и към тези, за които маслодайната роза е бизнес с всички съпътстващи рискове, но и към малките розопроизводители, борещи се сезон след сезон, за да разцъфват всяка пролет розовите пъпки в малките градини от два или три декара. Една многовековна традиция, която възпитава в труд и красота, си заслужава усилията да бъде съхранена. Но за всичко това трябват обединените усилия на всички нас.


ВЕСКА НЕНЧЕВА e родена в Карлово. Завършила е българска филология и медиазнание в ПУ "Паисий Хилендарски". Била е 12 години преподавател по български език и литература в СУ "Христо Проданов" в Карлово. Член е на Съюза на офицерите и сержантите от резерва и запаса. Била е общински съветник два мандата в Карлово. Народен представител в 44-тото, 45-ото, 46-ото и 47-ото  НС. Член на комисиите по земеделието, храните и горите и по образование и наука.

Всички видове хляб с нулев ДДС

автор:Дума

visibility 269

/ брой: 123

Млякото и растителните масла поведоха храните надолу

автор:Дума

visibility 245

/ брой: 123

Някои банки увеличиха таксите двойно

автор:Дума

visibility 265

/ брой: 123

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ