08 Декември 2025понеделник09:40 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Витална експресивност и чувствен академизъм на спомена

Фанна Коларова и проф. Пламен Вълчев наредиха живописни творби в НБКМ

/ брой: 121

автор:Йонко Бонов

visibility 4453

Фанна Коларова и проф. Пламен Вълчев наредиха свои живописни творби в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий". Те посветиха изложбата си на три годишнини - 120 години от основаването на Националната художествена академия, 100 години от рождението на Александър Поплилов и 110 години от рождението на именития румънски художник и приятел на България Корнелиу Баба.
Творбите на Фанна Коларова са обединени в два цикъла - "Желязната завеса" и "Танго". В обобщените фигури при първия цикъл липсва конкретна личностна характеристика или навлизане в анатомични детайли. Затова пък художничката постига верен и задълбочен психологизъм. Човешкото общество - жертва на идеологически условности и ограничения, преживява стреса на бруталната метафора, която същевременно въздейства като безукорно смазана инсталация за притеснения, малтретиране и стресиране, наречена "желязна завеса". Присъствието й няма конкретни измерения, по-скоро то се чувства. Загатнато е в колоритния контраст между масата човешки тела, скупчени тревожни и унизени в голотата си. Условният групов човешки портрет е безпомощна жертва на политически условности и предразсъдъци. Фигурите, извикани не за живот, а за съд, контрастират спрямо равния овъглен фон - студен и всепоглъщащ. Изобщо за произведенията й е характерно опростяване и извеждане до състояние на условност на конкретните форми, за да се открои мощно въздействащата образност на невидимия свят - политическа машина.
На този колоритен принцип Фанна Коларова създава динамичните си композиции в цикъла "Танго". Тук фигурите, пламнали във вихъра на страстния танц, се раждат сякаш от недрата на изпепелена икона. Водещи са завладяващият ритъм, пластичното движение и красотата на телата. Свят на чувствени преживявания, на емоции и страсти, изникващи от контрастните меридиани на светлината и тъмнината, носени върху крилата на оптимизма и отчаянието, които се сливат, обединени в колоритната цялост на виталната експресивност.
Повече мисъл, по-малко разказване, изключваща неуместна илюстративност - това е принципът, който следва в своето изкуство и професорът в Националната художествена академия Пламен Вълчев - естетическо верую, което изповядваха неговите предшественици и учители Александър Поплилов и Корнелиу Баба. Пламен Вълчев се откроява със своята академична взискателност към извайването на формата. Със своя чувствен и прецизен рисунък творецът ни убеждава, че академизмът не само че не е музейна застиналост, но може да бъде жив, със съвременно, вълнуващо внушение. Както в неговите портрети, така и в груповите композиции или в натюрмортите му се долавя недвусмислено духът на двамата стари приятели Корнелиу Баба и Александър Поплилов, самите те израснали като ярки творци на базата на стабилна академична школовка, от които Пламен Вълчев се е учил и влияел, за да разгърне своята индивидуалност като артист. Убедително доказателство за това са неговите автопортрети, някои от които са открити реплики на Корнелиу Баба.
Картините на Пламен Вълчев, които приковават вниманието на посетителите на изложбата, са "Факултетният съвет" (1984), където Вълчев портретува, постигайки психологически убедителна характеристика като неповторимо документално свидетелство, най-големите личности сред академичните преподаватели от 70-те и 80-те години на ХХ век. Неголямата по формат картина "Диспропорции" пък е изразителен портрет на двамата големи приятели К. Баба и Ал. Поплилов. Изкуство, което съхранява живи въглените на академичните спомени като свидетелство на своето време, с пълноценна художествено-естетическа въздейственост.


Фанна Коларова, от цикъла "Танго"

Пламен Вълчев, "Професорът"
Снимки авторът

60% от свинското на пазара е българско

автор:Дума

visibility 16391

/ брой: 229

Освободената шефка на пътната безопасност стана зам.-министър

автор:Дума

visibility 15489

/ брой: 229

Валутните резерви на БНБ са намалели с 3,1%

автор:Дума

visibility 15115

/ брой: 229

За новите реактори в "Козлодуй" трябват още терени

автор:Дума

visibility 14699

/ брой: 229

Путин: Ще вземем Донбас и Новорусия

автор:Дума

visibility 14542

/ брой: 229

65 000 семейства в Кипър ще получат коледни добавки

автор:Дума

visibility 15581

/ брой: 229

Си и Макрон обсъждат допълващи се ползи

автор:Дума

visibility 15711

/ брой: 229

Накратко

автор:Дума

visibility 11959

/ брой: 229

Какво след протестите

автор:Донка Михайлова

visibility 6917

/ брой: 229

Вън простаците от НС!

автор:Нешка Робева

visibility 11373

/ брой: 229

За БГеврозоната

visibility 8563

/ брой: 229

Поколенията и лъжите

автор:Александър Симов

visibility 7884

/ брой: 229

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ