Десислава Терзиева:
Връщаме държавата в Северозападния регион
3 млн. души ще се възползват пряко от автомагистрала "Хемус", изтъкна регионалният министър
/ брой: 106
Автомагистрала "Хемус" е приоритет за нашето правителство и ние не отстъпваме от поетите ангажименти. Това заяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг вчера след представяне на трасето на магистралата в Плевен, съобщиха от Министерството на регионалното развитие (МРР).
"Доизграждането на АМ "Хемус" има ключова роля за икономическото и социалното сближаване на регионално ниво. Изграждането й ще окаже позитивно влияние върху развитието на три от районите за планиране на България - Северозападен, Северен Централен и Североизточен", каза Терзиева. "Връщаме държавата в Северозападния регион", категорична бе тя. "Предишното управление бе избягало от този регион, но нашият стремеж е Плевен и целият Северозападен район да станат модерни европейски места за живот, защото хората тук го заслужават", заключи министърът.
По отношение на новото трасе на АМ "Хемус" Терзиева съобщи, че общият брой на населението, което ще се възползва пряко от подобрената инфраструктура, е приблизително 3 млн. души. Трафик прогнозата за 2020 г. е за близо 18 000 единици средно дневно. Участъкът от София до Велико Търново е част от Трансевропейската транспортна мрежа.
Направено е проучване на 4 алтернативи за трасета. Изследвани задълбочено са два реалистични варианта, които са представени детайлно през март на Консултативния съвет към МРР и вчера в Плевен. Това са синият вариант (приет през 1993) г., който преминава на равно разстояние между Плевен и Ловеч, и зеленият вариант (разработен през 2001 г.), който върви по трасето на съществуващия път т-4. В резултат на технически, финансов, социално-икономически и екологичен анализ е предложен така нареченият "син подобрен вариант".
Трасето е симетрично отдалечено от двете големи населени места - Плевен и Велико Търново, както и между Плевен и Ловеч. То преминава на 15 км от центъра на Плевен. Основно преимущество пред другия вариант е едновременното обслужване на максимален брой населени места и съкратеното време за пътуване.
"Синият подобрен вариант" е с дължина 252 км. Индикативният бюджет е 1,47 млрд. лв. без ДДС. Вече се работи по изготвянето на доклад за ОВОС за изграждането на АМ "Хемус" в участъка Ябланица - Белокопитово. Избран е проектант на 60-км участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, и вече се работи по идейния проект. В ход е тръжната процедура за избор на проектант и за участъка от разклона Плевен-Ловеч до Велико Търново (85 км). Предстои обявяване на процедура за проектиране на третия етап до Белокопитово (110 км).
Министър Терзиева заяви, че политиката по изграждането на магистралите върви ръка за ръка с политиката за подобряване на състоянието на малките пътища. Терзиева отново категорично заяви, че работата по магистрала "Хемус" не е спирана и няма да спира.