Все по-често търсим омбудсмана на ЕС
Страната ни се нарежда на седмо място по подадени жалби към европейския обществен защитник
/ брой: 120
Българите са сред европейците, които най-често се обръщат към омбудсмана на ЕС, пише БТА, позовавайки се на годишния доклад на европейския обществен защитник. За миналата година от българска страна са подадени 66 жалби. Съотнесено спрямо общото население на ЕС, нашата страна заема седмо място.
Първи са жителите на Люксембург, които са подали 39 жалби. Те обаче водят класацията заради малката численост на населението. Европейският омбудсман Никифорос Диамандурос обобщи, че 2012 г. е била особено натоварена за неговата служба заради рекордния брой приключени проверки.
Омбудсманът на ЕС е помогнал пряко на над 22 000 души, разглеждайки жалбите им в общо 2442 случая. Диамандурос е отговорил на 1211 въпроса или е дал съвети чрез сайта на институцията за 19 281 случая. В над 75 на сто от случаите омбудсманът е успял да помогне на жалбоподателя със започването на проверка, с препращането на случая към съответен орган или с предоставянето на съвет на подателя на жалбата към кого да се обърне. Над половината от случаите, които омбудсманът е препратил или по които е предоставил съвет, са преминали към национален или регионален омбудсман или към Комисията по петициите при Европейския парламент.
Над половината от водещите случаи, разгледани от европейския омбудсман през миналата година, са били свързани с прозрачността, както и с Хартата на основните права. Засегнати са също въпроси за подбора на персонал в европейските институции, както и с изразяването на уважение към гражданите и за обезщетения.
Случаите, свързани с жалби за лошо администриране, се отнасят до действия на европейски институции, които не се съобразяват с разпоредбите на закона, не зачитат принципите на доброто администриране или нарушават основни права. Основните твърдения за лошо администриране, които омбудсманът на ЕС е разследвал през 2012 г., са се отнасяли до законност, справедливост, както и до искания за информация.
Основната част от сигналите (85 на сто) са били подадени от отделни граждани, а останалите 15 на сто - от дружества. По-голямата част от проверките, предприети през 2012 г., се отнасят до Европейската комисия (245 случая или 52,7 процента). На второ място е Европейската служба за подбор на персонал със 78 проверки, а на трето е Европейският парламент с 24 проверки.
В доклада се отчита, че в четири от всеки пет случая институциите на ЕС са изпълнили предложенията на омбудсмана.
Европейският обществен защитник извършва проверки по жалби за лошо управление в институциите, органите, службите и агенциите на ЕС. Всеки гражданин на ЕС и постоянно пребиваващ в Общността, както и всяко предприятие или сдружение в някоя от европейските държави може да подаде жалба до омбудсмана.