05 Май 2024неделя19:16 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

За електронните съобщения и личния живот

Как е защитено правото ми на неприкосновеност на личния живот при изпращането и получаването на електронни съобщения

/ брой: 288

автор:Мая Йовановска

visibility 649

Разговори в мобилна или фиксирана мрежа, електронна поща - това е все обмяна на електронни съобщения, които станаха неизменна част от живота на всеки съвременен човек. Едва ли има човек, който не се е запитал доколко защитено е правото му на неприкосновеност на личния живот при използването на електронните съобщителни мрежи. В настоящата публикация ще ви представим какви са законовите разпоредби, чрез които се гарантират правата за неприкосновеност при осъществяването на електронни съобщения.
През 2002 година Европейският парламент приема Директива относно обработката на лични данни и защита на правото на неприкосновеност на личния живот в сектора на електронните съобщения, известна като Директива за правото на неприкосновеност на личния живот и електронните съобщения. Чрез нея се хармонизират националните разпоредби, необходими за осигуряване на еднаква степен на защита на основните права и свободи, и по-специално правото на неприкосновеност на личния живот и правото на конфиденциалност по отношение на обработката на лични данни в електронно съобщителния сектор. У нас указанията на евродирективата са въведени чрез разпоредби в Закона за електронните съобщения. За по-голяма яснота нека опишем първо някои от определенията, които се използват, за да бъде изяснена по-добре тази тематика:
- "Трафични данни" са данни, обработвани за целите на преноса на едно съобщение по електронна съобщителна мрежа или необходими за таксуването му;
- "Данни за местоположение" - всякакви данни, обработени в електронна съобщителна мрежа или чрез електронна съобщителна услуга, показващи географското местоположение на крайното оборудване на потребителя на електронни съобщителни услуги;
- "Съгласие" - означава съгласие на потребител или абонат, което отговаря на съгласието на притежателя на данни по Директива 95/46/ЕО за защита на физическите лица при обработването на лични данни;
- "Нарушение на сигурността на лични данни" - нарушение на сигурността, което води до случайно или незаконно унищожаване, загуба, промяна, неразрешено разкриване или достъп до лични данни, предавани, съхранявани или по друг начин обработвани във връзка с предоставянето на обществено достъпна електронна съобщителна услуга.

Сигурност на обработката

Доставчиците на обществено достъпни електронни съобщителни услуги са длъжни да вземат подходящи технически и организационни мерки, за да опазят сигурността на услугите си. Като се вземе предвид актуалното състояние и разходите по изпълнение на тези мерки, те трябва да осигуряват ниво на сигурност, съответстващо на риска. Като не трябва обаче да се засягат разпоредбите на Директивата за защита на физическите лица при обработването на лични данни.
Доставчиците трябва:
- да гарантират, че достъп до личните данни може да има само упълномощен персонал за законно разрешени цели;
- да защитават съхраняваните или предавани лични данни от инцидентно или незаконно унищожаване, инцидентна загуба или промяна и неразрешено или незаконно съхраняване, обработка, достъп или разкриване;
- да гарантират осъществяването на политика на сигурност по отношение на обработката на лични данни.

Защита на данните на потребителите

Доставчиците, предоставящи обществени електронни съобщителни услуги, не могат да изискват от потребител повече данни освен: трите имена, единен граждански номер и адрес, за предоставяне на услугите. Данните за единния граждански номер на крайните потребители могат да се използват само с цел събиране на задължения по съдебен ред, като могат да се обработват и когато физическото лице, за което се отнасят тези данни, е дало изрично своето съгласие.
Доставчиците, предоставящи обществени електронни съобщителни услуги, не могат да поставят условия за предоставяне на услугите си в зависимост от съгласието на потребителя данните му да бъдат използвани за други цели.

Когато има риск

В случай на особен риск от нарушение на сигурността на мрежата доставчикът на обществено достъпни електронни съобщителни услуги трябва да уведоми абонатите, че такъв риск има. Когато вече има нарушение на сигурността на лични данни, доставчикът трябва да уведомява без ненужно забавяне компетентния национален орган - Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), за нарушението на сигурността на личните данни. Когато нарушението на сигурността на личните данни има вероятност да повлияе неблагоприятно на личните данни или неприкосновеността на личния живот на абонат или отделно лице, доставчикът също трябва да уведоми засегнатия абонат за това нарушение без ненужно забавяне. Освен това доставчиците са длъжни да поддържат регистър на нарушенията по отношение на личните данни.

Конфиденциалност на съобщенията

Доставчиците са длъжни да не разкриват и разпространяват съобщенията и свързаните с тях трафични данни, данни за местоположението, както и данните, необходими за идентифициране на потребителя, които са им станали известни при предоставяне на електронни съобщителни услуги.
Забранено е слушането, записването, съхранението или други видове прихващане или проследяване на съобщенията от страна на лица, различни от изпращача и получателя на съобщението, с изключение на законно упълномощените да извършват това.

За трафичните данни

Трафичните данни, отнасящи се до абонати и потребители, обработени и съхранени от доставчика, трябва да бъдат изтрити или да се направят анонимни, когато не са необходими повече за целите на осъществяване на ново повикване или връзка. Могат да се обработват трафични данни, необходими за целите на изготвяне на сметката на абоната. Такава обработка е допустима само до края на периода, през който сметката може законно да бъде оспорена или плащането търсено. Доставчикът на услуга трябва да информира абоната или потребителя за видовете трафични данни, които се обработват, и за продължителността на такава обработка.
Обработването на трафичните данни се извършва само от определени от предприятията длъжностни лица. Тези длъжностни лица отговарят за управлението на данните, предназначени за предоставяне на електронни съобщителни услуги. Те отговарят също за запитвания на потребителите, за установяването на злоупотреби и др. Длъжностните лица имат достъп само до данните, необходими за съответната дейност.

За сметките

Доставчиците, предлагащи обществени телефонни услуги, предоставят безвъзмездно на абонатите детайлизирана сметка за ползваните услуги заедно с данъчна фактура, както и предоставят безвъзмездно достъп до информация в електронен вид относно месечните сметки за ползваните услуги. Детайлизираната сметка се предоставя в едномесечен срок, считано от датата на нейното издаване. Абонатите имат право да не получават детайлизирани сметки след изрична заявка за това до техните доставчици.
При поискване абонатите могат да получат от доставчика си детайлизирана справка за ползваните телефонни услуги, която съдържа информация най-малко за: вида на ползваната услуга за всяко осъществено повикване; стойността на всяко осъществено повикване; датата, часа и продължителността на всяко осъществено повикване; номер на викащия и викания краен потребител. Детайлизираната справка се издава срещу заплащане. Доставчиците, които предоставят услугите, осигуряват на абонатите възможност да получават сметки на хартиен носител или в електронен вид.

Показване и ограничаване на търсещия и търсения номер

Когато се предлага идентификация (показване на номера) на линията на викащия, доставчикът трябва да предложи на потребителя, който повиква, възможността да използва безплатно прости средства за предотвратяване показването на идентификацията на повикващата линия. Казано просто, абонатът трябва да има право да скрие номера си. Когато се предлага показване на идентификация на повикващата линия, доставчикът трябва да предлага на викания абонат възможност, като използва прости средства, за отхвърляне на входящи повиквания, когато показването на идентификацията на повикващата линия е било предотвратено от повикващия потребител или абонат. Или казано просто, когато те търсят от скрит номер да имаш правото да не приемеш повикването. Когато се предлага идентификация на свързаната линия, доставчикът на услуга трябва да предлага на повикания абонат възможността, като използва безплатно прости средства, да предотврати показването на идентификацията на свързаната линия на повикващия потребител.

Данни за местоположение

Предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни услуги, са длъжни да не разкриват и разпространяват данни за местоположението на своите потребители, които са им станали известни при предоставянето на услуги. Забранено е записването, съхраняването или други видове прихващане или проследяване на съобщения от лица, различни от изпращача и получателя на съобщението, без изричното съгласие на изпращача и получателя, с изключение на случаите, когато това е предвидено в закон. Това не се отнася за доставчика на услугата, когато данните за местоположението на крайните устройства на изпращача и получателя на съобщението са необходими за таксуването на мобилна услуга, включително "роуминг". В този случай, след приключване на повикването или връзката, данните се деперсонифицират или се изтриват.
Изключения:
1. Данните за местоположение, както и други трафични данни, могат да се съхраняват за срок до 12 месеца, когато това е необходимо във връзка с разкриване и разследване на тежки престъпления, или при издирване на лица, след което трябва да бъдат унищожени.
2. Данните за местоположение се обработват и предоставят в случай на спешни повиквания, дори и ако не е получено предварително съгласие за тяхното обработване или при отказ. Данните се предоставят само на съответните центрове за приемане на повиквания към единен европейски номер за спешни повиквания 112.

Автоматично прехвърляне на повикване

На всеки абонат трябва да е осигурена възможността безплатно да спре автоматичното прехвърляне на повиквания от трета страна до крайното устройство на абоната.

Телефонни указатели

Доставчиците, които изготвят и публикуват телефонни указатели в печатна или електронна форма, включват безплатно в телефонните указатели името или наименованието, адреса и телефонния номер на абоната. В телефонния указател могат да бъдат включени и допълнителни данни, заявени от абоната. Абонатите трябва да са информирани безплатно и преди да са включени в указателя за целите на отпечатания или електронен указател, в който техните лични данни могат да бъдат включени. На абонатите трябва да бъде дадена възможност да определят дали техните лични данни да бъдат включени в обществен указател и, ако е така, кои данни. Проверката, поправката и заличаването изцяло или частично на данните в телефонен указател могат да бъдат заявени от абоната, като това е безвъзмездно.

Непоисканите съобщения

Непоисканите електронни съобщения са явление, възникнало вследствие на новите информационни и комуникационни технологии. Тези съобщения се изпращат предимно с търговска цел до голям брой адресати без предварително тяхно съгласие.
Използването на автоматично повикващи машини, факс или електронна поща за целите на директен маркетинг може да бъде позволено само за абонати, които са дали предварително своето съгласие. Забранена е практиката да се изпраща електронна поща за целите на директен маркетинг, маскираща или скриваща идентичността на подателя, от чието име се прави съобщението, или без валиден адрес, на който получателят да може да изпрати искане да се спрат такива съобщения. Всяко физическо или юридическо лице, неблагоприятно повлияно от нарушения, свързани с непоискани съобщения, може да започне съдебно производство срещу такива нарушения.

Санкциите за нарушения - до 10 000 лв.

Който нарушава правилата относно конфиденциалността на съобщенията и свързаните с тях трафични данни, изпращани по обществените електронни съобщителни мрежи, в случай, че деянието не е престъпление, се наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв. Доставчик, който не изпълни задължение, свързано с осигуряване защита на лични данни в областта на електронните съобщения, се наказва с имуществена санкция също от 1000 до 10 000 лв.

Кой контролира

Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) е органът, който осъществява защитата на лицата при обработването на техните лични данни и при осъществяването на достъпа до тези данни. Това означава, че потребителите трябва да адресират към КЗЛД своите жалби, ако смятат, че правата има са нарушени. Нейната интернет страница е www.cpdp.bg, а адресът й - София 1431, бул. "Акад. Иван Евстратиев Гешов" 15.

Публикацията е подготвена със съдействието на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1600

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1427

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1696

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1836

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1520

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1534

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1770

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1544

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1690

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ