14 Юли 2025понеделник04:25 ч.

За колебанието и неговата възхвала

Време е за истина от сцената, но не каква да е истина, а изповедална истина. Защото проблемът на днешния човек е не как да се нахрани - проблемът е как да остане човек, смята режисьорката Маргарита Младенова

/ брой: 127

автор:Дума

visibility 1794

"Възхвала на колебанието" е представление за живия човек, който вече 25 години се съпротивлява на превръщането му в "електорална единица", пази в паметта си трепетите, мечтите, мислите и вълненията на своето лично битие, които очертават човешкото му пространство, достойнството му на "свят в света", така Маргарита Младенова представя своя спектакъл, изграден по разкази и стихове на Георги Господинов от неговите книги "Балади и разпади", "Невидимите кризи", "И всичко стана луна". Представлението е създадено на сцената на Драматичен театър "Стефан Киров" в Сливен с участието на актьорите Таня Йоргова, Деница Даринова, Дeсислава Касабова, Ивайло Гандев, Димитър Костадинов, Добромир Цветков и Михаил Илийков, които в творчески сговор и доверие към зрителя водят своята артистична битка срещу обезчовечаването на живота.
В основата на динамично построения спектакъл, в който ударно се редуват пределно натоварени емоционално сцени, е убеждението, че всяка силна поезия е и много театрална. А също и че съвременният театър се нуждае от поезията, за да говори ясно, силно и категорично за истината и съвременните проблеми на човека. Също толкова ясно, силно и категорично е посланието на спектакъла на Маргарита Младенова - проблемът на днешния човек е не как да се нахрани, а как да остане човек.
И именно в този сложен, едновременно поетичен, емоционален и рационален театрален анализ на проблема е "заключена" интелектуалната стойност на това представление. Защото "Възхвала на колебанието", при цялата ударна сила на своята поетичност, е спектакъл, изискващ интелектуално напрежение и съпреживяване. Иначе историите за свинската душа под дървото, която наблюдава разчленяването на тялото си; за двамата влюбени, които се срещат на летището за първи път и преди да се сбогуват, в своя бунт срещу необходимостта, измислят своето общо минало; за трудовия човек, който все не може да усети "новата" свобода, измервана единствено чрез материалното; за момичето, която разбира колко много звездни нощи е пропуснало; за стареца, който не иска да продаде къщата си на англичани, защото тя не е негова, а на баща му, не могат да бъдат разбрани и почувствани като така познатите ни преживени или непреживени "невидими кризи". Така малките истории, фрагментите от живота, изграждат поразително цялостната и единна във визията и внушенията си тъкан на спектакъла, за да стигнат до финалната поанта, която възхвалява колебанието като най-ярко обобщение на съвременния живот и сигурен белег за това, че, както казва авторът Георги Господинов, "Живият човек е колебаещият се човек".

Младите актьори от Сливенския театър в сцени от спектакъла

Михаил Илийков в ролята на стареца, който не иска да продаде къщата си

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 6278

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 4301

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 4970

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 5859

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 4296

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 4369

/ брой: 126

Тупик

visibility 5941

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 5209

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 6125

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 6065

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ