Загуба на ориентация е основната версия за падналия МиГ-29
Приключи разследването на "Военна полиция" на катастофата с МиГ-29, при която загина майор Валентинв Терзиев. В доклада, изпратен в Министерството на отбраната, са разгледани три версии за причината за инцидента. Една от тях е посочена като основна - загуба на пространствена ориентация.
Другите две версии са оказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета. Те обаче са отхвърлени след анализ.
Според "Военна полиция" за трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".
Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".
Разследването е констатирало, че пуснатата мишена е започнала да пада по-бързо от предвиденото и това е наложило допълнителна маневра, за да може пилотът да я порази.
Усложнените условия на полета са довели до зрителна илюзия в пилота, че целта се намира над него (такова е и упражнението - стрелбата по мишената трябва да се извърши с принижение спрямо целта).
Вниманието на пилота е било концентрирано върху целта, а не върху параметрите на полета (скорост, височина, пространствено положение).
След пуска на ракетата, пилотът предприема стандартния маньовър за излизане от атака, но пилотът най-вероятно не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта заради зрителна илюзия.
Той е смятал, че целта се намира над него и е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране и стрелбата по мишената е извършена с превишение спрямо нея, на фона на морето.
Запасът от височина, който е притежавал самолетът след пуска на ракетата, е дала допълнителна увереност на пилота, че ще излезне безпроблемно от атака, тъй като в съзнанието на пилота до момента полетът е бил контролиран и управляем.
"Комисията счита, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална. Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара, пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите", се посочва в доклада на "Военна полиция".
Разследването на "Военна полиция" не е установило технически проблеми.
Самолетът, двигателите, оборудването и въоръжението имат запас от ресурс и са им извършени всички предвидени от регламентиращите експлоатацията документи, проверки и технически мероприятия.
Пилотът на самолета не е докладвал за проблеми с авиационната техника по време на целия полет.
Няма отклонение и от техническите изисквания за качество на горивото.
Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от "Военна полиция" на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. "черна кутия" в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.
Изготвеният доклад за развитието на ситуацията при катастрофата на самолет МиГ-29 на Отдела за разследване на авиационни произшествия в Служба "Военна полиция" е публикуван в сайта на Министерството на отбрана.