25 Юли 2021неделя11:31 ч.

Емилия Масларова:

Злото ражда зло, а децата копират възрастните

Не може да се отрече трудът на поколения българи, грижили се да децата, казва депутатката от КБ

/ брой: 263

автор:Аида Паникян

visibility 134

Емилия Масларова е родена в Якоруда. Възпитаничка е на Университета за национално и световно стопанство, а през 1983 г. специализира в Икономическия институт при БАН и получава степен доктор на икономическите науки. Министър е на заетостта и социалните грижи в периода декември 1990 - ноември 1991 г. и на труда и социалната политика (август 2005 - юли 2009 г.). Депутат е в 38-ото, 39-ото и в 41-ото НС.

Цитат:
"Проектът поставя държавата в ролята на санкционираща институция"

"Грижата за децата не започва от ГЕРБ"

- Какво е хубавото и какво не на този проект за закон за детето?
- Отново се поставя на дневен ред пред обществото как ние като хора, които имаме ангажимент към тези, които създаваме, какви правила трябва да спазваме, на какви условия трябва да отговаряме и в крайна сметка какво трябва да подобрим. Всъщност всеки един дебат на обществото, свързан с децата и родителството, е изключително важен - на нашето общество този дебат му е необходим поради властващата простащина, арогантно поведение, безпросветност в държавата ни, което се копира за съжаление от децата ни. Чудесно е, че тази обявена идея на колегите от управляващото мнозинство все пак се осъществява на третата година от управлението им и започваме да говорим на висок глас.
- Все пак какви са притесненията ви?
- За да се пристъпи към тази крачка, която, пак повтарям, е добра, трябва да се каже кое от съществуващото законодателство е било добро и трябва да го доразвиваме и усъвършенстваме. И какво от съществуващото законодателство не се е осъществило и защо - дали поради административен капацитет, дали поради финансов ресурс, или просто поради неразбиране на обществото или неглижиране на проблема. Какви са очакваните положителни ефекти? Ето този анализ липсва, за да кажем, че стъпваме на два здрави крака по този въпрос.
Друго важно е времето за обсъждане на този закон. Той се обсъжда във време, в което се обсъжда бюджетът и този закон може да "потъне" встрани. Не ми се иска да мисля, че някой иска да смачка обсъждането на такъв важен закон. От друга страна, трябва да си дадем сметка какво залагаме в този закон и как ще го реализираме. Защото да говорим за позитивно родителство, при положение че със законите, които правим във връзка с бюджета, ограничаваме правата на родителите, малко или много подлежи на критика. И ако колегите искат да направим нещо добро, нека бъдат така добри да чуят и нашия глас... Член 14 на Конституцията е много ясен - там пише, че родителите съвместно с държавата се грижат за развитието и правата на децата. А според този проект държавата е поставена в ролята на санкционираща институция... Говорим за тоягата и моркова. Да, има нужда от тоягата, но трябва преди това да бъдат задоволени потребностите, за да има основание да се вади и тоягата. 
За мен няма нищо по-висше от това да си родител. В същото време, при положение че вече има извоювано право през първата година от майчинството жената да получава 90% от работната заплата и през втората година да получава минималната работна заплата, изведнъж някой сега казва със закона за ДОО, че осигурителната база за бъдещите майки ще бъде 24 месеца назад... Това означава, че жената с едно дете получава 90% от заплатата си от 700 лв. през първата година, а през втората - 240 лв. В закона е записано 240 лв., а не 270 от септември или 290 от май догодина - не са предвидени такива средства (дай Боже да се предвидят до окончателното приемане на закона)! И ако тази жена реши да има второ дете, това трябва да направи едва през четвъртата година, за да има 2 пълни години, в които получава работна заплата, за да получи подобаващо обезщетение. Иначе, ако роди второто си дете по-рано, обезщетението й трябва да е на базата на 90% от заплатата за 1 година и минимална заплата за втората. Ето нещо, което иска комплексен подход, иска мисъл и ангажимент. Има и други недообмислени неща. Например по отношение на правото за закрила на децата на обществени места - в чл.16, ал.3 от проектозакона пише, че организирана проява на деца на обществено място се провежда след писмено разрешение на кмета на съответната община. Е, това значи ли, че когато учителката извежда групата в парка на разходка да събират децата есенни листа, трябва да иска разрешение от общината? Или имаме ли условия във всички населени места децата до 8 г. да бъдат целодневно ангажирани, така че родителят да може спокойно да се реализира?
- В обсъждането неведнъж бе подчертано, че ще се развиват социалните услуги...
- Да, но "ще"! Този закон дори да влезе през 2013 г., той трябва да стъпи на вече създадени институционални грижи за децата, така че да не бъдат санкционирани родителите.
- Смятате ли, че мрежата за приемна грижа може да се развие за 1 година? Все пак има вече отпуснати средства по европейските фондове.
- В момента има около 700 до 800 приемни семейства. Нека за 1 година да развием още толкова.
- Достатъчни ли са?
- Проблемът е в друго. В България няма онази психологическа нагласа за приемното родителство. Опитваме се да го наложим, но това е друг тип традиция, отношение. Това е народопсихология. Българинът е по-склонен да си осинови - той е емоционален, южняшки тип, привързва се към това дете. После става драма, когато приемният родител трябва да се раздели с детето. Българинът не е възпитан да живее отделно от родителите си - не трябва да се пренебрегва традицията във взаимоотношенията между поколенията... Не може да се зачеркне с лека ръка перфектното детско здравеопазване, образованието на някогашните деца от ромския етнос, които сега са на по 35-50 г., никой не трябва да зачерква отдиха на децата, храненето им, извънкласната дейност. Не мисля, че трябва да зачеркваме и труда, и усилията на хората, които работят с години в социалните заведения за деца - изоставените и тези с увреждания. Никой няма право да зачерква този труд и да се казва, че едва сега започваме да се грижим за децата.  
Затова не може от раз да закриваме институции. Ако едно дете се роди с увреждане или е нежелано от майка си, какво правим с него? Да, някъде на Запад ги осиновяват, но при какви условия са отглеждани... Ето това е, което трябва да създадем - условията, които да ни гарантират спокойното родителство.
...Да не унижаваме децата - да! Но ние помежду си се унижаваме много повече и показваме всекидневно такива взаимоотношения. А децата копират, както вече казах... Приветствам колегите от ГЕРБ, че създадоха този законопроект и поканиха неправителствените организации да го обсъждат и все пак: как ще квалифицираме раждането на дете от 12-годишно дете? Не е ясно има ли оценка на въздействието от законопроекта? Има ли финансова обосновка за институциите? Има ли връзка с новата идея за сурогатното майчинство? Това са само част от въпросите, които предизвиква този проект. 
- С какво ще стане по-добър животът на децата ни след приемането на този закон?
- Има позитивни идеи в него. Създадени са добри неща като бъдеща гаранция за по-добри условия, но в същото време не са създадени предпоставки за осъществяването им. Но няма анализ, който да покаже какво трябва да се променя и как... За деинституционализация не се говори от идването на ГЕРБ и за това се работи от години.
Има един голям грях на всички ни - от нас - политиците, до вас - медиите, и това е, че позитивните практики, свързани с грижата за децата, не се показват. А злото ражда зло.

Някои санкции за родители

- Родители, които не осигуряват редовно присъствие на децата си в училище, ще бъдат глобявани с 200 до 1000 лв. при първо нарушение, а при повторно - от 500 до 2000 лв. (В момента глобата е регламентирана в Закона за народната просвета и е от 20 до 100 лв., а при второ нарушение - от 50 до 250 лв. Не е известно дали има глобени родители.)
- Родител, настойник, попечител или друго лице, което полага грижи за дете, не осигури придружител на дете до 14 г., когато е извън дома си след 20 ч., и на дете над 14 г. след 22 ч., се наказва с глоба от 300 до 500 лв., а при повторно нарушение - с глоба от 500 до 1000 лв.
- Ако бъде нарушено новото родителско задължение - постоянен надзор за дете до 8 г., санкцията е от 300 до 500 лв., а при повторно - от 500 до 1000 лв.
 

Освободено е ръководството на БЕХ

автор:Дума

visibility 370

Очакват 2% годишна инфлация

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 140

Купуваме по-скъпи телевизори на изплащане

автор:Дума

visibility 377

/ брой: 140

Новата COVID вълна вече е тук

автор:Дума

visibility 359

Италия въвежда зелени пропуски за ваксинирани

автор:Дума

visibility 317

Заев пожела на Албания успех по пътя към Евросъюза

автор:Дума

visibility 435

/ брой: 140

Варшава: Русия победи в спора за "Северен поток 2"

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 140

Последна въздишка

автор:Ина Михайлова

visibility 1541

/ брой: 140

Злодеите разстрелват поетите заради песните им

visibility 706

/ брой: 140

Федерализиране или разделяне на Украйна?

автор:Чавдар Добрев

visibility 505

/ брой: 140

Арогантност

автор:Деси Велева

visibility 474

/ брой: 140

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ