12-и сме в света по износ на пшеница
Запазваме второто място в експорта на слънчоглед, сочи анализ на БСК
/ брой: 198
България е на 65-о място в света по износ, което е покачване с 4 места спрямо 2011 г., констатира анализ на Българската стопанска камара (БСК), изготвен по данни на Световната търговска организация (СТО) за 2012 г. Анализираният период е от 2008 до 2012 г.
В българската икономика няма водещи и структуроопределящи отрасли и поради тази причина не може да се очаква, че страната ни може да бъде експортен лидер в цял сектор, но България е водещ износител на нишови продукти, посочват от БСК. Водещите експортни групи стоки на България са горивата и медта, следвани от електрическите и електронните изделия и машини.
Следващите групи продукти са житните растения, облеклата, различни от трикотажните, желязото и стоманата и фармацевтичните продукти. Много силен ръст има при житните растения - средно 17%, при ръст на световния внос от 5%. При фармацията - съответно 23% срещу 4%. Изостават облеклата и желязото и стоманата - и при двете групи се регистрира не само спад през петте години, но и загуба на пазарен дял.
Известна изненада на фона на информацията, идваща от българските производители, е представянето на износа на пшеница. Износът бележи стабилен ръст за 2008-2012 г., увеличава експортните цени и заема нови пазарни позиции. България е на 12-о място в света по износ на пшеница.
Водещите пазари, към които насочваме износа на пшеница, са Испания (30%), Италия (23%), Румъния (16%) и Гърция (12%). Най-добри цени обаче получаваме от ОАЕ, Ливан и Египет - средно около 320 долара за тон. На всички водещи пазари бележим значителен ръст в пазарния дял, а в Португалия и Италия ръстът е над 100%. Конкуренти са ни Украйна, САЩ, Русия, като всички, без САЩ, постигат по-добри цени от българските.
Въпреки спада в стойностно изражение на износа на слънчогледови семена с 25% през миналата година, България продължава да е на второ място в света. Най-важните ни пазари са Португалия, Холандия, Турция, Испания, Германия, като най-добри цени постигаме в Германия.
С изключение на Германия, експортните ни цени са около 600 долара за тон, което е близо до средните цени на пазарите, на които продаваме. Печелим пазарни позиции в Португалия и Германия, губим в Турция, констатира още анализът на БСК.
Износът на медикаменти бележи 22% средногодишен ръст при ръст на световния внос 3%. Водещи пазари продължават да бъдат Русия (28%) и Германия (12%).
Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика. За периода 2008-2012 г. средният ръст е 3%, колкото и на световния внос. Износът на електроенергия е основно за Гърция, Турция, Македония, Сърбия, Румъния. Най-добрите цени постигаме в Турция и Румъния.
84% от износа на цигари пък отива за Ирак, следван от Черна гора.