3 лева за 100 км пробег с електромобил
Екологичните коли ще паркират безплатно в "синя" и "зелена" зона и ще са освободени от данък
/ брой: 26
Между 2,5 и 3 лева струва 100 км преход за кола, задвижвана с електричество, каза Илия Левков, председател на УС на Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС) на пресконференция вчера. За сравнения този преход ще струва поне 20 лв. с обикновен, икономичен автомобил с бензинов или дизелов двигател, каза Начо Халачев, член на асоциацията.
Автомобилът Рено, който използват нашите учени, за да демонстрират качествата на новата техника, не е хибрид, а работи само с ток. В него са заложени най-модерните технологии. Когато се вдигне педалът за мощност, двигателят минава в генераторен режим - не харчи, а набира енергия. Автомобилът е със слънчев панел на покрива. С него се акумулират около два киловата на ден. Машината има суперкондензатор, който позволява бързо потегляне и спиране на колата. Модифицираното Рено може да измине 100 км с едно зареждане при максимална скорост от 100 км в час. Според членовете на асоциацията за първи модел и за градски условия това е много добро начало.
Акумулаторната батерия все е от оловен тип. В света прототипите са с литиево-йонни полимерни батерии. Здравко Стойнов, от института по електрохимия в БАН, каза, че литиево-йонните батерии ще бъдат проблем за развитие на сектора, защото Китай е спрял да продава литий на световните пазари. Проблемът е, че една оловна батерия, като тази на прототипа, тежи около 350 килограма.
Целта на асоциацията е през следващите три години в страната да има 10 хиляди електромобила и поне две хиляди зарядни станции. На 10 февруари в София ще има международна конференция, посветена на електормобилите. В нея ще участва заместник-председателят на ЕК Антонио Таяни, съобщи Начо Халачев. На този форум Йорданка Фандъкова ще представи плановете за развитие на София. Очаква се паркирането в "синя" и "зелена" зона да бъде безплатно за електромобили, те може да бъдат и освободени от данък, каза Мартин Заимов, общински съветник и член на асоциацията.
Има поне 200 български фирми, които могат да изработват компоненти за електромобили. Вече има български батерии за електромобили, както и електродвигатели, и регулатор на мощността, произведени у нас. Български фирми могат да правят зарядни станции за батериите на тези коли. Зареждането продължава от 3 до 8 часа.