16 Септември 2025вторник02:15 ч.

Анахроничната живопис на Йоаний

Иван Иванов представя новата си изложба в Русе

/ брой: 51

автор:Огнян Стамболиев

visibility 3041

Всъщност рожденото му име е обикновено - Иван Иванов, а византийското или елинското Йоаний е артистичният му псевдоним. Роден е на високосния 29 февруари 1968 г. и празнува рождения си ден през четири години, като твърди, че сега е едва на десет! Рисува от съвсем малък, учи при прочутия русенски живописец и педагог Кирил Станчев, подготвил няколко поколения днес изявени творци от силната русенска школа. Твърди, че освен него има и други учители - от древните Апелес, Паразий от Ефес, Хермоген, Теофилус, а след тях Арнолд Бьоклин, Джорджо Де Кирико. Техниката му е много оригинална, почти непозната у нас. От далечния VII век. Ето какво споделя за нея: "Алхимичната техника, която използвам, е описана в трактата "За прозрачната живопис". Върху дърво се прави също така живопис, наричана "прозрачна" или "translucida". От някои тя се нарича "златоцветна" или "aureola". При нея всички бои могат да се стрият с масло и да се полагат върху дървени дъски, но само върху такива, които могат да се изсушат на слънце..." Ефектът е поразителен!
Йоаний се определя сам като "художник- анахронист", като под това разбира преди всичко способността да мислиш самостоятелно, като допускаш и цитирането или влиянието на старите майстори и техните стихове и специфични техники, но в друг контекст. Според него анахроничната проблематика е в латентно състояние по време на изкуството през целия ХХ век и се преражда благодарение на постмодернистичните рефлекси, особено през 80-те г. Тук силно е влиянието на италианеца Джорджо де Кирико, който от 1920 г., след метафизичния си период се обявява за "класически художник".
Както се вижда от новата експозиция на Йоаний в обновената зала-фоайе на прекрасното Доходно здание в Русе, неговите картини са по-скоро лични описания, изградени върху основата на наслоявания на взети назаем маниери от големите майстори на класическата западна живопис, които от своя страна са ги взели от античните художници. Всъщност тук става дума за диалог между две фикции, които се преплитат взаимно. Културата му е огромна - интересува се от литература, философия, езотерика, музика, история на религиите, театър.
Йоаний е от творците, които непрекъснато експериментират. Той постоянно търси нови форми и средства за изява - инсталации, португалски корк, календари, карти за игра, карти таро, пърформанси. Интелектът на този оригинален художник-ерудит без съмнение е аналитичен. Но, както виждаме от новата му изложба, се увлича и от необичайното, мистериозното, които, както е известно, нерядко надхвърлят границите на битието и съзнанието. В този аспект ми напомня до известна степен за Мирча Елиаде, прочутия румънец, когото чета и превеждам с удоволствие. Оказа се, че и за Йоаний Елиаде е любим автор...
 

Огромна разлика в доходите на българите

автор:Дума

visibility 707

/ брой: 171

Пътуваме от София до Сърбия изцяло по магистрала

автор:Дума

visibility 758

/ брой: 171

НАП погва амбулантни търговци за укрити доходи

автор:Дума

visibility 713

/ брой: 171

Огромна разлика в доходите на българите

автор:Дума

visibility 737

/ брой: 171

Да се ограничи интернет за децата

автор:Дума

visibility 649

/ брой: 171

Голям пожар бушува на Пелопонес

автор:Дума

visibility 675

/ брой: 171

Германците взимат заеми за всекидневни разходи

автор:Дума

visibility 682

/ брой: 171

Накратко

автор:Дума

visibility 669

/ брой: 171

Признанието на Макрон

автор:Юри Михалков

visibility 684

/ брой: 171

Винаги с разум

visibility 642

/ брой: 171

Разбирате ли смисъла от училището?

visibility 661

/ брой: 171

Глас и съвест на епохата

автор:Дума

visibility 670

/ брой: 171

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ