09 Май 2025петък16:52 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

АПИ спешно раздава 4 млрд. лв.

Пътни фирми около ГЕРБ печелят отново поръчките

/ брой: 107

автор:Дума

visibility 281

В последните дни, буквално минути, отиващото си служебно правителство на Румен Радев ударно разпределя 4 милиарда лева за ремонта на пътищата през следващите 4 години, твърди "Медиапул".

Бързането става на фона на практически прекратените през последните две години пътни ремонти и над 20 000 километра републикански пътища останали без поддръжка поради липса на възлагания от страна на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). 

Причината беше, че договорите за пътно поддържане, сключени по времето на ГЕРБ (до пролетта на 2021 г.), бяха обявени за порочни от служебното правителство на Стефан Янев и прекратени предсрочно.

Последваха няколко опита за обявяване на обществени поръчки със срок на действие 3 или 5 години, които обаче бяха прекратени. В средата на февруари 2023 г. АПИ обяви поредните търгове. Те са за 4 години - срокът, прилаган при управлението на ГЕРБ, но затова пък стойността на поръчките беше увеличена няколко пъти. Наред с аргумента за инфлацията, другият гласи, че годишно са нужни по 1 - 2 милиарда лева за поддържането на пътната инфраструктура.

Първоначалното обещание на служебната власт беше до края на април да са ясни изпълнителите на пътните ремонти по новите поръчки. Това не се случи. Повече от 4 месеца пътната агенция тупкаше топката, след като в средата на март бяха отворени техническите предложения за 6-те планови региона плюс поръчката за автомагистралите (общо 7 обществени поръчки, всяка от които е разделена по области).

През това време емисари, представящи се за пратеници на президентската институция, са обикаляли кандидатите и са се договаряли за комисионната, която са готови да дадат, ако спечелят търговете, цитира "Медиапул" участници, които обаче не пожелали да бъдат цитирани. 

През втората половина на месец май станаха известни и първите печеливши от раздаването. Победители се оказаха пътните фирми, които поддържаха пътища в Северен централен район и Североизточен район по времето на ГЕРБ.

Победителите в тези два търга бяха избрани по схемата, която АПИ приложи по време на служебното правителство на Гълъб Донев - отваря се само една ценова оферта (с изключение на две области), докато останалите участници са отстранени на база на техническото предложение. Така голяма част от пътищата в двата региона ще продължат да се поддържат от фирми свързани със строителя на "тънките" магистрали Велико Желев, както го нарече служебният регионален министър Иван Шишков.

След като стана ясно, че печелят отново онези, които бяха на гребена на вълната и при ГЕРБ, последва масово обжалване на поръчките за двата региона. За Северен централен район са подадени общо 5 жалби от различни участници в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), а за Североизточен район - четирима кандидати са обжалвали поръчката пред КЗК. Миналия петък започна отварянето на цените за останалите 4 региона. Но това не става по същия начин като при първите две поръчки за Североизточен район и Северен Централен район, когато в един и същи ден бяха отворени ценовите предложения по всяка една от обособените позиции по отделните области. Сега е нещо като жмичка или като миш-маш, обрисува ситуацията участник в търговете.

Това означава, че в един регион се отваря една или няколко обособени позиции в различно време - ден и час, в повечето случаи след 16 часа. Принципът да се отваря само една ценова оферта, този път е спазен без изключение. Всички отворени предложения с цени на 2 юни и на 5 юни са само на един кандидат. Останалите участници са отстранени и някои от тях твърдят пред Mediapool, че това е станало с произволни мотиви, без реални основания. Допускат, че победителите с отворена ценова оферта, които нямат нужната техника, капацитет и т.н., ще вземат отстранените участници като подизпълнители. Практиката на комисионерите си е непокътната, коментират представители на пътните фирми.

Общините не са получили нито лев за инвестиции

автор:Дума

visibility 269

/ брой: 82

Ще събираме разделно пепелта и саждите от печките

автор:Дума

visibility 239

/ брой: 82

Брюксел дава България на съд заради пътните такси

автор:Дума

visibility 227

/ брой: 82

Експерт: Свободните цени на тока сега ще са високи

автор:Дума

visibility 190

/ брой: 82

Мецола заплаши със съд Фон дер Лайен

автор:Дума

visibility 211

/ брой: 82

Тръмп преименува и Персийския залив

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 82

Накратко

автор:Дума

visibility 188

/ брой: 82

Един път завинаги

автор:Александър Симов

visibility 201

/ брой: 82

Като част от народа

автор:Нешка Робева

visibility 210

/ брой: 82

Победата, която донесе Свободата

автор:Дума

visibility 240

/ брой: 82

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ