25 Ноември 2025вторник12:58 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Автобусните превозвачи поискаха по-нисък ДДС

Пътниците масово не спазват мерките срещу заразата

/ брой: 152

автор:Дума

visibility 1146

Автобусните превозвачи също настояха за намалена ставка ДДС и за редовните линии, така както "случайният превоз"  се сдоби с 9% налог от 1 август. Фирмите от бранша обясняват, че заради пандемията и здравните рестрикции губят пътници и затова трябвало да бъдат обезщетени с намалена ДДС ставка.

"Ако управляващите искат действително да помогнат на бизнеса, трябва да направят така, както направи Гърция - намали ДДС за всички превози от 23% на 10%, или както направи Германия - намали ДДС за цялата икономика от 19% на 16% за 6 месеца, като е възможно да има удължение с още 6 месеца", коментира пред Блумбърг тв Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи (НСАПБ). Големият проблем е в намалелия брой пътници, твърдят от НСАПБ. И посочват като илюстрация, че на Централна автогара София обичайният трафик е от 260 автобуса на ден, а в момента спадът е наполовина. От сдружението казват, че в бранша има много необявени фалити - фирмите формално съществуват, но не работят и само трупат загуби.

Голям проблем според автобусните превозвачи е ограничението за броя на пътниците в превозните средства. Указанията на здравното министерство са пътниците да са по един на двойна седалка, което означава при пълен капацитет от 50 души да се возят не повече 25. "Един автобус по редовна линия, който може да вози до 50% от местата си, е на ръба на загубата. Приходите от това не покриват всички преки разходи за гориво, заплати, осигуровки, техническа поддръжка", казва още Захариев. Той посочи, че в тази криза дори по-ниските цени на горивата не помагат.

Твърденията, че автобусите по редовните линии пътуват наполовина празни като антикоронавирусна мярка, обаче не отговарят на истината. Масово пътници, най-вече по морските дестинации, сигнализират, че превозните средства са плътно запълнени, а освен това никой не подканя недисциплинираните да си слагат маските. 

Проверка на Централна автогара София показва, че компаниите са разредили не местата в автобусите, а графиците на пътуване. Големи автобусни фирми изпълняват само част от пътуванията по редовните си линии - вместо на всеки час или на два, автобусите им се движат през няколко часа, поради което се пълнят на 100 процента. Петър Захариев призна, че има превозвачи, които "при тези загуби, които трупат, не се интересуват от ограничението за броя на пътниците". Не е чудно, че бизнес интересът надделява над грижата за здравето. До момента няма данни някоя автобусна компания да е санкционирана за неспазване на санитарните мерки. От НСАПБ посочват случаи, в които проверяващи екипи от полицаи и здравни инспектори са "прихващали" автобуси и са съставяли актове за нарушения, но само на пътници - за това, че са били без маски.

Според Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи ситуацията в сектора е драматична. Все още няма фирми, обявили фалит по смисъла на закона, но има превозвачи, които не извършват дейност и са в технически фалит.

Пуснаха последната златна монета в лева

автор:Дума

visibility 249

/ брой: 221

Готвят реформа в системата за хората с увреждания

автор:Аида Паникян

visibility 241

/ брой: 221

За 3 месеца държавата плаща над 300 000 лв. за бавно правосъдие

автор:Дума

visibility 256

/ брой: 221

11 евро за ден в командировка, 22 евро - с нощувка

автор:Дума

visibility 267

/ брой: 221

При ремонт на пътя няма да се мери средна скорост

автор:Дума

visibility 269

/ брой: 221

БАБХ и БАИ са с нови шефове

автор:Дума

visibility 254

/ брой: 221

Оранжерийните производители очакват поскъпване догодина

автор:Дума

visibility 2956

/ брой: 220

Киев с „червени линии“ за мирни преговори

автор:Дума

visibility 198

/ брой: 221

Наследник на Додик спечели изборите

автор:Дума

visibility 249

/ брой: 221

Словенците казаха "Не" на евтаназията

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 221

Накратко

автор:Дума

visibility 212

/ брой: 221

Врата в полето ли е?

автор:Аида Ованес

visibility 251

/ брой: 221

Пет етапа на загубата

visibility 240

/ брой: 221

България - Елдорадо за големия минен бизнес

автор:Димитър Събев

visibility 242

/ брой: 221

Страна, в която златото е култура

visibility 234

/ брой: 221

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ