България губи 809 млн. лева годишно от пиратски стоки
Загубите за България от фалшифициране и пиратски стоки достигат годишно 809 милиона лева. За целия ЕС сумата е над 117 милиарда лева, сочи доклад на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост, разпространен от офиса й в София. Загубите за икономическите субекти в България се равняват на 15,5% от продажбите.
Фалшифицирането е атрактивно за престъпните групи заради снизходителните присъди и високата възвращаемост на вложените ресурси, се казва в анализа. Начините на действие на тези групи стават все по-сложни с развитието на технологиите и на каналите за разпространение, наред с разширяването на гамата от продукти, които се фалшифицират.
Бизнес моделите, които прилагат фалшификаторите, използват предимно интернет за разпространението на продуктите и за рекламиране на разпространението и потреблението на незаконно цифрово съдържание.
Интернет сайтовете, които продават фалшифицирани стоки печелят от допълнителните постъпления от реклами, които са както за високо рисково съдържание (съдържание с ограничение за възраст, хазарт и опасен софтуер), така и за законни търговски марки, които по този начин търпят двойни щети от рекламирането на такива сайтове, предупреждават експертите.
Освен анализите на предлагането на фалшифицирани стоки и пиратско съдържание, Службата изследва също и търсенето - тоест нагласите сред гражданите на ЕС към потребление на стоки и услуги, които нямат права за интелектуална собственост. Сред мотивите за потребителите да купуват фалшифицирани стоки и незаконно да използват съдържание със защитени права са ниските цени, достъпността и не така силното осъдително отношение на обществото към такива действия.
Отрасълът на облеклото, обувните изделия и принадлежностите е най-големият от всички проучени по отношение на обем на продажбите и заетост. Според оценката, нереализираните продажби в отрасъла в целия ЕС заради фалшификация се равняват приблизително на 55,5 милиарда лева всяка година или на 9,7 на сто от всички продажби.
В България нереализираните продажби поради фалшифициране в отрасъла на облеклото, обувните изделия и принадлежностите се оценяват на около 199 милиона лева годишно или на около 16,2 на сто от продажбите.
Наличието на фалшифицирани стоки на пазара води до приблизителна загуба от 13,6 милиарда евро годишно за отрасъла на козметиката и личната хигиена в ЕС. Това се равнява на 10,6 на сто от всички продажби в отрасъла. В България приблизителната загуба за отрасъла на козметиката и личната хигиена е 108 милиона лева, което се равнява на 17,6 на сто от всички продажби в отрасъла.