24 Юли 2025четвъртък03:45 ч.

Снимка КФН

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

Комисията за защита на потребителите ги заплашва с колективни искове

/ брой: 243

автор:Дума

visibility 57976

Проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи редица неравноправни клаузи и прилагането на различни нелоялни търговски практики от страна на банките в договорите им за предоставяне на потребителски кредити. От Комисията подчертават, че са проверени всички банки в страната за наложени процедури, които са незаконосъобразни.
Според Комисията търговските банки въвеждат договорни клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имущества. Такива клаузи са открити във всички изследвани договори за потребителски заеми.
Сред нарушенията е събирането на непрозрачни такси и комисиони.
Банките включват забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисиони, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит. Освен това банките задължават потребителя да спазва специфични изисквания дори при незначителни или спорни задължения, а това е нарушаване на гражданските права на хората.
Освен това банките нямат задължението да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие, твърдят от КЗП с председател Мария Филипова.
Един от изводите е в анализа на КЗП е, че в договорите за кредит масово съществуват несправедливи условия за предсрочна изискуемост.
Допуска се възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.
Освен това е ограничена възможността на потребителите за електронна комуникация.
Необосновани са задълженията към потребителя да комуникира с банката предимно на траен хартиен носител на информация, твърдят от КЗП.   
След направените проверки и установените нередности КЗП е препоръчала на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. Комисията има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките, посочват от КЗП.

Замразяват цените до края на 2026 г.

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 134

България с най-нисък дълг спрямо БВП в ЕС

автор:Дума

visibility 493

/ брой: 134

Телефонни измамници искат пари от името на БНБ

автор:Дума

visibility 525

/ брой: 134

В Гърция: Строг контрол върху таксите за банкомати

автор:Дума

visibility 519

/ брой: 134

Мицкоски предлага пет потребителски кошници

автор:Дума

visibility 518

/ брой: 134

28 страни осъдиха Израел за избиванията в Газа

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 134

Накратко

автор:Дума

visibility 529

/ брой: 134

Истинската заплаха

автор:Александър Симов

visibility 553

/ брой: 134

Когато камбаните замлъкнат

автор:Камелия Базова

visibility 550

/ брой: 134

Ботев и Вапцаров

visibility 532

/ брой: 134

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ