20 Ноември 2025четвъртък14:03 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

БДЖ запазва монопола за превоз на пътници още година

България и Еврокомисията в спор за превозите с влак

/ брой: 209

автор:Дума

visibility 5993

"БДЖ Пътнически превози" остава монополист в превоза на пътници до края на 2025 г.
Договорът на държавната компания изтичаше в края на тази година, но правителството така и не обяви обществена поръчка за избор на превозвач, какъвто ангажимент беше поело пред Европейската комисия. Причината е разногласия около поръчката - един превозвач за цялата железопътна мрежа или разделянето й на лотове.
Правителството е взело спешното решение за удължаване с още една година на договора между Министерството на транспорта и съобщенията с "БДЖ Пътнически превози", за да не бъде прекъсвано транспортното обслужване на населението.
За обществен превоз на пътници с железницата всяка година "БДЖ Пътнически превози" получава субсидия от около 200 млн. лева, въпреки че непрекъснато закрива линии, което води до недоволство на гражданите.
От март Министерството на транспорта и съобщенията подготвя процедура за избор на железопътен превозвач за следващите 15 години. Провеждането на обществената поръчка е една от реформите, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост.
В момента са в ход разговори с Европейската комисия, свързани с параметрите на процедурата за избор на превозвач. България настоява тя да е с една обособена позиция за цялата страна, докато Еврокомисията иска да бъде разделена на лотове, за да влязат и частни превозвачи. Заради този спор обществената поръчка не се обявява.
Бъдещият превозвач или превозвачи ще имат правото да ползват купените от държавата влакове по Плана за възстановяване и устойчивост. Те трябва да бъдат доставени до края на август 2026 г.
Към момента страната ни има подписан само един договор с чешката "Шкода" за доставката на 20 мотрисни влака за над 511 милиона лева. Под въпрос е покупката на още 35 влака за над 1 милиард лева, след като един от кандидатите обжалва поръчката в съда. Докато тече спорът между държавата и Еврокомисията за избор на превозвач, двама частни железопътни превозвачи вече поискаха лицензи за осъществяване на дейност.
Първият е на пловдивската "ПИМК Рейл Експрес" ЕООД. Първо тя подаде заявление да обслужва жп линията София - Пловдив - Стара Загора - Бургас още в края на май, а след това обяви, че иска да вози пътници по още четири маршрута от 13 декември 2026 г. Това са: София - Перник - Радомир; Карнобат – Варна; Пловдив – Асеновград; София - Горна Оряховица - Шумен – Варна. Втора е старозагорската компания "Рейлимпекс" ООД, която не е обявила официално по кои маршрути ще вози пътници.

Банкоматите спират за 2-3 часа в нощта на Нова година

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 218

"Лукойл" настоява да продаде международните си активи накуп

автор:Дума

visibility 311

/ брой: 218

Предлагат таван на публичните разходи през бюджета

автор:Дума

visibility 287

/ брой: 218

Русия нанесе масиран удар по Западна Украйна

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 218

Саудитска Арабия с нов статут от САЩ

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 218

15 убити при удар на Израел в Ливан

автор:Дума

visibility 319

/ брой: 218

Принуждават Мадуро да се оттегли

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 218

Две трасета на войната

автор:Юри Михалков

visibility 307

/ брой: 218

Забраните и цензурата

visibility 299

/ брой: 218

Феномен, какъвто световната военна история не познава

visibility 318

/ брой: 218

Румъния увеличава вноса на ток, у нас ТЕЦ спасяват положението

visibility 282

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ