17 Октомври 2025петък06:35 ч.

Четете и мислете

/ брой: 207

автор:Альона Нейкова

visibility 2151

"Модерно е да се чете" - този слоган звучи доста добре, но май не е обективна констатация на обществен феномен. А сякаш е спорно твърдение, в което за пореден път се опитват да ни убедят идеолозите на едноименната кампания. Целта е очевидна - да се провокира интересът на българите към книгите. Фразата обаче е своеобразен апел, но и ясен индикатор на съвременното отношение най-вече на младите към литературата. Днешното поколение комай не желае да си мръдне пръста и да направи дори едно "излишно" движение, без да е сигурно, че ще е в тренда.

За голяма част от тийнейджърите напоследък рядко се превръщат в авторитети техните родители и учители, от които да вземат пример. Включително и по отношение на стремежа да се запознаят с творчеството на нов роден автор или да посегнат към класиците. Но пък се влияят безкрайно от всичко, което правят тъй наречените звезди.

На тази тънка струна вероятно са решили да посвирят и инициаторите на споменатото начинание. Но нима до такава степен родените през последните години са изпуснати за духовното, че трябва да се разчита да посегнат към книгите само с "вдъхновението" от някой влогър или инфлуенсър? Наистина ли трябва да се уповаваме на случайността децата да се натъкнат на дадена известна личност, инцидентно качила в социалните мрежи кадър, на който позира с поглед, вторачен в определено издание? В каква нация се превръщаме, щом се нуждаем и влияем от атрактивни кампании и шумни реклами, за да се събуди нечие позаспало или дълбоко скрито влечение към писаното слово?

Всъщност, няма нищо лошо в този род начинания. Стига поне един човек не просто да се изкуши от факта, че ще му подарят бестселър, ако лайкне страницата на проявата, а и да отвори книгата след това. Както и да поиска сам да си купи друга и наистина да го направи. Не е нормално в XXI век да игнорираме факта, че печатните издания са неизчерпаем източник на знания и верни приятели, които може да са до нас от най-ранно детство до края на живота ни.

Защото, когато спират да четат, хората забравят и да мислят.

Не питайте изкуствения интелект къде да влагате парите си

автор:Дума

visibility 1476

/ брой: 193

Внос на евтини картофи затруднява родните производители

автор:Дума

visibility 1179

/ брой: 193

Въпреки намаленията, за българите е скъпо в Банско

автор:Дума

visibility 1393

/ брой: 193

МВФ очаква ускоряване на растежа у нас

автор:Дума

visibility 1388

/ брой: 193

Пелегрини критикува София заради Скопие

автор:Дума

visibility 1489

/ брой: 193

Гърция сваля цените на над 2000 стоки

автор:Дума

visibility 1391

/ брой: 193

ЕС включи пчелите в застрашените видове

автор:Дума

visibility 1391

/ брой: 193

Германия с нов закон за военната служба

автор:Дума

visibility 1382

/ брой: 193

Позиция на ИБ на БСП

автор:Дума

visibility 1412

/ брой: 193

Кой разочарова Тръмп?

автор:Юри Михалков

visibility 1428

/ брой: 193

Отборче

автор:Владимир Николов

visibility 1229

/ брой: 193

Поскъпването на златото бие инфлацията 2 поредни години

visibility 1427

/ брой: 193

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ