Да се учим на лобизъм
/ брой: 223
Валерий Вижутович
журналист
В Русия лобизъм е нямало и няма, макар нееднократно да се правеха опити да го узаконят. През 2012 г. Дмитрий Медведев в качеството си на президент поръча на Министерството на икономическото развитие заедно с Министерството на правосъдието и други заинтересовани ведомства да организират обществено обсъждане на механизма на формиране в Русия на институт по лобизма и да се подготвят конкретни предложения, но се стигна само до дискусии в експертната общност и парламентарните кръгове.
Защо опитите да се узакони лобизма в Русия не дават успех? Има немалко причини за това. Първо, за начало трябва да се прокара ясна законодателна граница между лобизма и корупцията. Второ, всички опити да се регулира лобистката дейност до сега се предприемаха изключително с популистки цели. Трето, много предложения копират американското законодателство, а сляпото преследване на руска почва на чуждия опит ражда мутанти. Освен това, в Русия има немалко хора, които лобират в сянка за дадени бизнес-интереси, за което получават добро възнаграждение. На въпроса, защо лобизмът не желае да излезе от сянката, един депутат отговори откровено: „Един човек получил от някъде си, да речем, пет хиляди долара, две хиляди е дал на жена си, а три е оставил за себе си за мъжки развлечения. Никой не иска други да си пъхат носа в доходите им“.
Руските депутати немалко са работили за интересите на конкурентни финансово-промишлени кланове и политически групи. Това, че законодателите от местно и федерално равнище се занимават със сенчест лобизъм, отдавна е известно. Съществуването на „неформални връзки“ между отделни депутати и цели фракции търговски с структури също не е тайна.
От друга страна, хората от бизнеса сами отиват в политиката и стават депутати. Бизнесът се грижи за по-нататъшното си развитие и не вижда по-ефикасен начин за това от собственото си влизане във властта.
Преходът от бизнес в политика и обратно се наблюдава не само в Русия. На Запад с лобистки бизнес се занимават изключително професионалисти. Например, в САЩ половината от професионалните лобисти са бивши сенатори и членове на Конгреса. Когато си заминават от държавните постове, те използват натрупания опит и връзки в интересите на тези групи, които ги наемат. Да се постигне пълна и окончателна победа над лобизма в сянка, разбира се, е невъзможно. И не само в Русия – никъде по света. Това е както с корупцията, мащабите на които в най-добрия случай може да се свият, но въпреки всичко няма как тя напълно да бъде изкоренена.
Да се постигне пълна победа над лобизма в сянка, разбира се, е невъзможно.
Авторът е политически наблюдател на „Российская газета“