07 Декември 2025неделя23:43 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

1. Подлезът при Румънското посолство още чака ремонт

На фокус

Да залостим подлезите

Как се опазват тунелите под улиците в София и безопасно ли е да се минава през тях

/ брой: 158

автор:Деси Велева

visibility 3594

2. Изоставени охранителни будки и търговски обекти са масова гледка в подлезите

 

 

Снимка авторката


Опасни ли са столичните подлези и могат ли те да бъдат премахнати? Около тази нетрадиционна и направо революционна идея се обединиха жители на София преди два-три месеца, когато пуснаха петиция за затварянето на подземията. Те настояха някои опасни подлези да бъдат премахнати и пресичането на улици и булеварди в града да става наземно. За тази цел организаторите на подписката поискаха да бъдат изградени повдигнати пешеходни пътеки и поставени нови светофарни уредби. Според авторите на петицията парите, предвидени за поддръжката им, която така или иначе не се вижда, могат да бъдат пренасочени за развитието на политики за мобилността. 

Е, петицията не събра поддръжници - едва петдесетина души я подкрепиха и очевидно няма да доведе до запушване на близо 80 подземни съоръжения в София. Мотивите ѝ обаче са съвсем разумни и не бива да бъдат пренебрегвани от управата на столицата. 

Много от подлезите в града действително са недостъпни, неподдържани и най-вече опасни. Те често се превръщат в обект на вандализъм и дом на клошари. Заради липсата на охрана и добро осветление често хора стават жертви на престъпления, а под земята се извършва все по-малко търговска дейност. Затова пък липсата на тоалетни по градинките ги правят привлекателни за облекчаване на физиологичните нужди - хем закътани, хем с много тъмни ъгли. Само в 40 на сто от тях кметството е поставило камери, но те пък не са и голяма гаранция, че ще спрат крадци или вандали. Точно преди 10 години от общината се похвалиха, че имат център за видеонаблюдение, който има за цел да опазва подлезите, но за този период нищо не се промени. И сега таваните падат, стърчат кабели, липсва осветление. Преди години в много тунели се появиха кабинки за охрана, но те отдавна са пусти или изобщо премахнати. 

Примерите за ширещата се разруха и липсата на интерес от страна на Столичната община години наред да се справи с нея извират от всички части на града. Емблематични са кръстовищата по бул. "България" - дълбоки и необезопасени, без парапети, опасни както за преминаващите пешеходци, така и за велосипедистите. Подходите към подлезите при Професионалната гимназия по дизайн "Елисавета Вазова", ул. "Нишава" и спирката жк "Мотописта" например, са без огради и всеки преминаващ покрай тях може да падне. Живеещите и работещите в района се оплакват, че съоръженията се разпадат от години и дори след ремонтите са в окаяно състояние и тънат в мрак.

Подлезът при Софийския университет не е толкова страшен за минаване, но оградата му е нестабилна и през нея може да пропадне дете, предупреждават минаващи. Тунелите около Софийския университет ги спасяват само новите и стари метростанции, но и при тях има какво да се желае. 

Съоръжението при румънското посолство стана пословично и се превърна в площадка за филм на ужасите. Само критичната ситуация принуди общината да намери пари за основната му реконструкция в началото на годината. Още през февруари се гласуваха 770 000 лева за ремонта му, като се предвижда да бъдат изградени и два асансьора.

Нелицеприятна е и ситуацията с всички шест подлеза под бул. "Цариградско шосе". Доскоро кипящият от търговска дейност тунел при Окръжна болница днес запада в бездната на финансовия фалит и липсата на грижа. Търговските обекти са драстично намалели, търсят се наематели, а все още действащите са накичени с бележки за намаления на стоките. Между тях е мръсно и изоставено, но затова пък все още работят двата нови асансьора, които бяха изградени преди три години при последния ремонт. 

Разруха тегне и в следващия подлез по посока на центъра - на спирка кв. "Изток". Там още живуркат един-два павилиона, вътре е тъмно, но все пак не е толкова страшно, че да върне обратно с писъци всеки преминаващ. Единствено големият пътникопоток спасява подлеза при хотел "Плиска", който отдавна не е хотел, от забвението на съседните. Там търговската дейност все още върви и спира разгрома. Коренно различна е ситуацията на следващата спирка - ул. "Александър Жендов". Тишината и пустотата показват само липсата на всякакво човешко присъствие - близко и далечно. Стените са нашарени с графити и това прави подлеза цветен, но охрана няма и той бавно се разкапва. От рекламен надпис личи, че е имало проект за освежаване на съоръжението, но той очевидно се е провалил.

3. Някога е имало проект за освежаване на тунела на ул. "Ал. Жендов", но очевидно се е провалил

Снимка авторката


Може би най-малко ползваният подлез по бул. "Цариградско шосе" е този при бул. "Пейо Яворов". Да живеят графитите! Така би се провикнал всеки, който минава през него, тъй като те са единствените, радващи окото. И тук няма охрана, таванът пада, но затова пък има работещо осветление. Подлезът при Полиграфическия комбинат определено е най-западналият в района. Там в момента работи само една разнебитена будка със съмнително ниво на хигиена. Лампите не светят, мръсотията е навсякъде. 

4. Графитите са единственото нещо, което освежава подземните съоръжения

Снимка авторката


Всеки столичанин може да разкаже подобна история от подлеза, през който минава най-често. И вероятно поне един път се е питал дали наистина някои подземни съоръжения не трябва да бъдат залостени - хем да не са опасни за гражданите, хем общината да не харчи пари и да няма грижи. 

 

 


60% от свинското на пазара е българско

автор:Дума

visibility 16391

/ брой: 229

Освободената шефка на пътната безопасност стана зам.-министър

автор:Дума

visibility 15489

/ брой: 229

Валутните резерви на БНБ са намалели с 3,1%

автор:Дума

visibility 15115

/ брой: 229

За новите реактори в "Козлодуй" трябват още терени

автор:Дума

visibility 14699

/ брой: 229

Путин: Ще вземем Донбас и Новорусия

автор:Дума

visibility 14542

/ брой: 229

65 000 семейства в Кипър ще получат коледни добавки

автор:Дума

visibility 15581

/ брой: 229

Си и Макрон обсъждат допълващи се ползи

автор:Дума

visibility 15711

/ брой: 229

Накратко

автор:Дума

visibility 11959

/ брой: 229

Какво след протестите

автор:Донка Михайлова

visibility 6917

/ брой: 229

Вън простаците от НС!

автор:Нешка Робева

visibility 11373

/ брой: 229

За БГеврозоната

visibility 8563

/ брой: 229

Поколенията и лъжите

автор:Александър Симов

visibility 7884

/ брой: 229

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ