Националната агенция за приходите (НАП) започна лятната си контролна кампания за спазване на данъчното и осигурително законодателство по Българското Черноморие. Тази година служителите на НАП, заедно с представители на други институции, ще противодействат на опити за необосновано повишение на цените на стоките и услугите.
Целта е постигане на добра фискална дисциплина, увеличаване дела на бизнеса, който доброволно спазва правилата, осигуряване на равнопоставена бизнес среда и отчитане на реални обороти. Под активно наблюдение вече са поставени стотици обекти по крайбрежието, ще се извършва всекидневен мониторинг на борси и тържища, които снабдяват хотелите и заведенията с храни и напитки. Служители от звеното за фискален контрол ще извършват изненадващи проверки в ресторанти, магазини, атракциони, паркинги и други търговски обекти. Традиционно при извършването на контролни покупки ще се прилага способът "таен клиент".
Служителите на НАП ще правят явни наблюдения, при които за определен период ще присъстват в обекта, ще проследяват продажбите и ще сравняват резултатите с предходни периоди. По време на контролната кампания ще се следи и дали сезонните работници се назначават с трудови договори и спазват ли се изискванията на осигурителното законодателство.
От НАП напомнят, че всеки потребител има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребителите могат да подадат сигнал в НАП.
Гражданите могат да контролират отчитането на приходите и чрез мобилното приложение на приходната агенция - NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката.