24 Декември 2025сряда18:40 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Дано има поука

/ брой: 54

автор:Мая Йовановска

visibility 2924

Кризата заради разпостранението на коронавируса постави пред правителствата планини от предизвикателства. Така сега наричат проблемите. У нас конкретно се оказа, че някои позабравени, дори напълно зачеркнати изисквания и разпоредби, отново (най-неочаквано за властта) дойдоха на дневен ред. Като например необходимостта от спешно приемане на регулации, свързани със спекулата, която се вихри безогледно.

През последните дни на европейско ниво усилено се обсъжда, че товарният железопътен транспорт е единственият, който може да гарантира на държавите непрекъсваеми доставки на суровини за индустрията, на храни и лекарства и на други стоки от първа необходимост за гражданите по време на извънредните мерки за ограничаване на пандемията от COVID-19. Това е логично. Пък и жп транспротът навсякъде е част от националната сигурност. Има и предложение по този въпрос и вероятно предстои решение на Европейската комисия.

Какво обаче е положението у нас? Конкретно товарните железопътни превози са само около 6% от всичките. Къде са т.нар. ро-ла превози на БДЖ, при които камионът или ремаркето се качват на специален влак, който да ги транспортира по-нататък? В България има безпрецедентен недостиг на локомотиви и вагони. Проблем, наболял съществено през последните години. При едно европейско решение за увеличаване на товарите по железницата това означава, че ще се наложи от пътническите към товарните превози да се пренасочва подвижен състав. Така или иначе, в момента пътническите влакове се движат почти празни. Ще ни е необходима сериозна мобилизация. Но първо държавата трябва да определи приоритетите и да вземе необходими решения. И то много бързо. 

Вярно е, че тази криза завари всяка страна малко или повече неподготвена. Дано нашите управници успеят да се справят. Дано на властта й дойде акълът, за да извлече тя верните поуки. Те ще са ни необходими за в бъдеще.

"Сивата икономика" у нас остава висока в сравнение с ЕС

автор:Дума

visibility 2731

/ брой: 241

Над една трета от българите живеят в пренаселени жилища

автор:Дума

visibility 2459

/ брой: 241

Готови са новите такси за документите за земя

автор:Дума

visibility 3040

/ брой: 241

Ограничава се плащането на винетки до Нова година

автор:Дума

visibility 1176

/ брой: 241

Снимка на деня - 22.12.2025 г.

автор:Дума

visibility 5834

/ брой: 241

Раждането в Китай - безплатно от 2026 г.

автор:Дума

visibility 7745

/ брой: 241

Взрив в автомобил уби руски генерал

автор:Дума

visibility 3508

/ брой: 241

Пекин въвежда мита на млечни продукти от ЕС

автор:Дума

visibility 1357

/ брой: 241

Протуберансите на политическата 2025-а

автор:Юлия Кулинска

visibility 10930

/ брой: 241

Участието в управлението не беше грешка

автор:Александър Симов

visibility 7983

/ брой: 241

Подлост

автор:Александър Симов

visibility 13781

/ брой: 240

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ