Два варианта за плащането на тол таксите
/ брой: 107
Предвижат се два варианта за плащане на тол таксите за камиони над 3,5 тона и автобуси, а при определянето на цената за километър ще се взимат предвид различни параметри. Това стана ясно от пресконференция на "Интелигентни трафик системи" (TоllPass), - фирмата, която отговаря за събирането на тол таксите.
Българската тол система е най-съвременната в цяла Европа, представлява GPS технология от т.нар. free flow тип. Това означава, че aко шофьорът е избрал да постави бордово устройство, няма да се налага да търси тол станции или каси за плащане. То се осъществява автоматично и не е необходимо хората да спират някъде, за да плащат. Това обясни Иван Георгиев, търговски директор на "Интелигентни трафик системи". Той каза, че цената на километър за камионите и автобусите ще се определя на база на брутното тегло на автомобила, броя на осите, емисионния клас и класа на пътя, по който ще се движи превозното средство. Все още обаче не е ясно какви ще са тарифите.
Отчитането се предвижда да става по два начина. "Едното отчитане ще става ръчно - на база на маршрутна карта. Водачът спира до мястото за продажба, избира си начална и крайна точка и предплаща услугата", обясни Иван Георгиев. За пример посочи бензиностанциите. Другият начин е автоматичното отчитане. При него в камиона се монтира бордово устройство, което е GPS базирано. То предава в реално време данни към централната система. Това устройство е подходящо за регулярно или ежедневни пътувания. Ще се предоставя на водачите срещу депозит, който ще се връща при връщане на устройството. То ще работи на 8 езика, включително и на български.
Ще има обаче такса за обслужване. Според неофициална информация става дума за около 3 евро на месец. Освен това според договора от TallPass ще получават и 7% от цената на тол таксата, както и при договора им за винетките. Въпросното бордово устройство ще предоставя и информация за баланса по договора със съответния клиент и ще известява при липса на достатъчна наличност.
Другият възможен начин за заплащане е чрез GPS тракер, но той трябва да бъде сертифициран, каза Георгиев. По думите му инвестицията на "Интелигентни трафик системи" към момента е над 11 млн. лв. за електронните винетки, а до края на годината ще надвиши 15 млн. лв.