28 Август 2025четвъртък17:10 ч.

Еколози: Заради трасето в Кресненското дефиле, България може да връща 500 млн. евро за "Струма"

автор:Дума

visibility 1292

Строежът на АМ "Струма" през Кресненското дефиле е незаконен, а на държавата може да й се наложи да връща около 500 млр. евро финансиране и за построените вече лотове в други части на магистралата. Това предупреди Даниел Попов от сдружение "За Земята" на пресконференция днес по повод отказа на АПИ да кандидатства за ново еврофинансиране за пътя през дефилето. Миналата седмица стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" се отказва от кандидатстване и ще преработва проекта, за да е в съответствие в екологичните изисквания.
Според екоекспертите от Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", колкото и АПИ да казва, че ще прецизира детайлите на българския проект и отново да ги изпрати в Брюксел, еврофинансирането няма да се състои, тъй като всичко трябва да се преработи основно, пише News.bg.
Попов е категоричен, че в отказания проект за строеж през Кресненското дефиле има две защитени територии, които нямат мерки и цели за опазване на защитените видове. Той предлага изцяло да се промени концепцията и да се избере проект извън Кресненското дефиле, като има два варианта - дългият тунел извън дефилето и източният вариант на магистралата.
Петко Ковачев от Института за зелена политика добави, че освен всичко държавата няма ясна цена за строеж на участъка. В анализа за 2018 г. на АПИ дългият тунел струвал 743 млн.евро, пълният източен вариант - 603 млн. лв., а избраният вариант - 415 млн. лв., която обаче за 2019 г. вече е поскъпнал на 639 млн. евро.
Ковачев обясни също, че към този момент има две наказателни процедури от Европа към проекта, именно свързани със строежа на "Струма" през дефилето. Едната е за вече извършено строителство и нарушаване на биоразнообразието, а от декември има още едно искане за наказателна процедура по директивата за пътна безопасност. Това показва, че АПИ не са си направили дори труда да направят одит за пътната безопасност, а основният им мотив за изграждане на магистралата винаги са инцидентите в дефилето, твърди експертът.
От Коалицията са категорични, че ако се започне нов проект, отново за строеж през Кресненското дефиле, ще следва нова процедура, ще се наложи връщане на средствата в размер на около 500 млн. евро за досегашните лотове, както и няма да бъде изплатена исканата сума за проекта.
Според Петко Ковачев трябва да се спре процедурата, да се изготви ПУП на източния тунел и да се започне подготоква за избор на изпълнители, както и да се преработи докладът по ОВОС.

МТСП предлага 1213 лв. минимална заплата от 2026 г.

автор:Аида Ованес

visibility 92

/ брой: 160

МОН обяви кога ще са ученическите ваканции

автор:Дума

visibility 76

/ брой: 160

Индийски лекари кандидатстват в Перник

автор:Дума

visibility 75

/ брой: 160

Свидетел с разказ за издирвания прокурорски син

автор:Дума

visibility 76

/ брой: 160

Кабинетът дава 1,5 млрд. лв. за ремонти в енергетиката

автор:Дума

visibility 74

/ брой: 160

През септември тръгва процедурата за Бюджет 2026 г.

автор:Дума

visibility 79

/ брой: 160

КЕВР предлага допълнително поевтиняване на газа през септември

автор:Дума

visibility 73

/ брой: 160

Банкоматите ще дават банкноти между 5 и 100 евро

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 160

Коалицията в Берлин раздирана от тежък спор

автор:Дума

visibility 79

/ брой: 160

Гърция модернизира бреговата си охрана

автор:Дума

visibility 75

/ брой: 160

Франция е пред политическа криза

автор:Дума

visibility 74

/ брой: 160

Накратко

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 160

Децата бегълци

автор:Барбара Пейчинова

visibility 70

/ брой: 160

Парите или здравето

автор:Таня Глухчева

visibility 74

/ брой: 160

Как се преподаваше в България преди?

visibility 81

/ брой: 160

Преговорите за следващия бюджет ще са ключови за ЕС

visibility 74

/ брой: 160

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ