
Георги Свиленски: Трябва да спасим БДЖ, след 6 месеца ще е късно
Депутатът от БСП призова за спешни мерки, за да се помогне на железницата
/ брой: 7
Трябва да спасим БДЖ, след 3 или 6 месеца ще бъде късно. Това заяви вчера председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Георги Свиленски. Заседанието на комисията бе свикано във връзка със зачестилите инциденти с влакове в последно време.
По стечение на обстоятелствата съм сред депутатите с най-дълъг престой в тази комисия, каза Свиленски. Той припомни как през годините от ръководителите в БДЖ многократно е било обяснявано как се полагат усилия за оздравяване на превозвача и най-вече как намаляването на задълженията ще реши проблемите. Той припомни как по времето на бившия директор Владимир Владимиров е обяснявано, че с намаляване на задълженията БДЖ едва ли не ще разцъфне и ще се възроди. И тогава казвах - да, ще намалите задълженията, но България няма да има железници, заяви депетатът. "И вече можем да се убедим в това. Горе-долу сме в това положение", коментира Свиленски.
Председателят на транспортната комисия изреди част от проблемите в железницата: БДЖ е без резервни части, без локомотиви, има 370 вакантни дължности, 28 запалвания, постоянни закъснения. Това е състоянието на БДЖ след толкова години, коментира Свиленски. Той заяви, че спешно е необходимо да се реши какво трябва да се направи за това дружество. С какво ще участва БДЖ в предстоящия конкурс за изпълнението на обществената услуга, попита депутатът. Всеки от нас, обърна се той към депутатите в комисията, ръководителите на БДЖ и експерите, които присъстваха на вчерашното заседание, е длъжен да спасим БДЖ. По думите на Свиленски трябва да се вземат спешни, неотложни мерки с кризисни планове - кратки, средни, дълги, за да се помогне на железницата.
Според депутата от БСП Борислав Гуцанов, член на комисията, нещата в БДЖ са излезли извън контрол през последните два-три месеца със зачестилите пожари, дераайлиране на влакове и т.н.
Междувременно от отговор на транспортния министър Христо Алексиев на въпроси на депутати, публикувани в сайта на НС, стана ясно, че обществените поръчки за новите влакове и локомотиви, финансирани по Плана за възстановяване и устойчивост, ще бъдат стартирани в началото на 2023 г. Така на практика целият проект, за който е планирано финансиране на стойност 1,7 млрд. лв., вече изостава от първоначалния график. Търговете трябваше да бъдат обявени в средата на 2022 г., а след идването на служебната власт обещанието бе това да се случи в края на отминалата година. През първото полугодие на новата година пък ще бъде стартирана процедура за мобилно приложение, през което да се купуват билети за влак.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.