
Снимки Уебсайт на НУПИ в Троян
Срещи
НИНА ДОНКОВСКА:
Гледа се с респект към Троянското училище
Нашите ученици се радват на много добра реализация не само в областта на изкуствата, казва директорката на НУПИ "Проф. Венко Колев"
/ брой: 170
НИНА ИВАНОВА-ДОНКОВСКА е временно изпълняваща длъжността директор на емблематичното художествено училище по керамика у нас. Завършила е Художествената академия в София със специалност "Илюстрация и оформление на книгата" в курса на проф. Христо Нейков. Илюстрирала е 13 книги, има 8 самостоятелни изложби. Работила е като експерт в Министерството на културата. Учител е от дълги години по рисуване, пластична анатомия, перспектива. "Обичам си професията, много добре се чувствам, когато работя с ученици. Работата ми носи удовлетворение и радост. Новата отговорност ме зарежда да правя нещата по най-добрия начин с голяма отдаденост, любов и старание. Давам всичко от себе си училището да върви в добра посока и да го популяризирам", казва Донковска в интервю за ДУМА.
- Госпожо Донковска, поверено Ви е най-старото и единствено в България училище по керамика. За своите 114 години то преминава през различни етапи - техникум, Средно специално художествено училище, гимназия, а днес - Национално училище за приложни изкуства, но винаги е било професионално училище по керамика. Какъв е днешният му профилиран облик?
- Националното училище за приложни изкуства "Професор Венко Колев" в град Троян предлага три специалности - основната, която е от самото начало на училището - художествена керамика.

В нея се обучават ученици от VIII до XII клас. Втората специалност е рекламна графика, която е по-нова, повече от 15 години. В нея учениците се научават да правят графично оформление на печатни издания, завършват с уменията да създават лого, логотип, графичен дизайн. И третата специалност, която е за прогимназиален курс, след IV - за ученици от V до VII клас, е изобразително изкуство. Тя запознава учениците с различни художествени материали и техники, с което ги подготвяме за гимназиалния курс от VIII до XII клас.
- Има ли желаещи да учат традиционния занаят или повече от децата избират графичната специалност?
- За специалността "Рекламна графика" бих казала, че има по-голям интерес, което е обяснимо, защото поколенията се развиват в технологиите, компютърните науки и естествено младите хора са доста любознателни и предпочитат да се занимават с компютри и всичко, което може да се прави на тях. Въпреки това има добър интерес към художествената керамика, чрез която се преминава през целия процес на създаване на керамично произведение. Учениците се учат да правят проекти, научават различни техники и похвати за формообразуването с глина.

Това е доста интересно за тях. При нас идват деца от различни градове. Стараем се да популяризираме българските традиции в керамиката - това, което е заложено в основата на тази специалност. Цялата програма и обучение са стъпили върху тези традиции, но в образованието голяма част е насочена към художествената керамика и всички изразни средства, които могат да се приложат в работата с глина. Разглеждаме керамиката като художествено произведение, а не само като съд с функция за утилитарна употреба.
- Как се влиза в Националното училище за приложни изкуства "Проф. Венко Колев"?
- При нас учениците полагат изпит за проверка на способностите, тоест има приемен изпит по рисуване за постъпване в V клас. Задачата е съобразена с възрастта. Фигурална композиция на тема от ежедневието - игра, цирк, ваканция, например. След VII клас също има приемен изпит - графична рисунка с молив на обли и ръбести предмети като куб, цилиндър, гърненце, глинен съд. Изисква се точна конструктивна рисунка на предметите и изграждане на светлосянка. Всяка година директорът заявява план прием за следващата учебна година и ако кандидатите са повече, ние приемаме само толкова, колкото е бройката, заявена в план приема. Подробна и актуална информация публикуваме в уебсайта ни, който е обновен и поддържан.
- Каква е професионалната реализация на завършилите НУПИ? Какъв процент остават в изкуствата?
- Скоро правихме справка, която показва, че голям брой от нашите ученици постъпват във вузове като студенти, даже от последната учебна година 90 процента са кандидатствали във висше учебно заведение и са приети. По-голямата част продължават образованието си в областта на изкуството - изящното или приложното.

Има и такива ученици, които избират съвсем други сфери. Това говори много добре за самото училище, защото дава солидна подготовка по общообразователните предмети. Децата показват отлични резултати при кандидатстване и в други университети, които предлагат професии, различни от изкуството.
Друга част пък предпочитат да развият свой собствен бизнес, като приложат директно това, което са усвоили, без да учат висше образование. Така или иначе, нашите възпитаници се радват на много добра реализация. Училището ни е наистина добро, с отлични преподаватели професионалисти. Гордея се със своите колеги. Нашите ученици се представят много добре и на матурите по БЕЛ и математика и години наред се класираме на второ или трето място за Ловешкия регион в матурите за VII клас НВО и БЕЛ след XII клас.
В училището цари приятна дружелюбна атмосфера, децата се чувстват спокойни и се развиват уверени, няма агресия от по-големи към по-малки. Малко училище сме със 171 ученици, от всеки клас по една паралелка. Всички се познават.
Другото, което допринася за тяхното личностно и емоционално израстване, е фактът, че се занимават с изкуство. То изгражда децата в голяма степен, защото е доста въздействащо и когато от пети клас започнат да се занимават професионално с изкуство, това оказва огромно значение за тяхното усъвършенстване като личности.
- С какво още е привлекателно и ценно художественото училище в наши дни?
- Материалната база е доста добра, естествено, имаме още какво да направим по нея и работим в тази посока. Нашите ученици учат в просторни и светли класни стаи, приветливи и чисти. Много стаи са обзаведени с мултимедийни дъски, което улеснява и оползотворява учебния процес. Имаме общежитие до самото училище. Столът, в който децата се хранят, досега беше с приготвена храна на място, но от новата учебна година ще направим опит с кетъринг. Ако се окаже недобро решение, ще възстановим отново функционирането на стола в училище.
Ателиетата са много хубави, богато заредени с материали и с изложени ученически произведения. Разполагаме и с крило с неизползвани помещения, които ремонтираме и постепенно включваме в учебния процес. Тази година ще пуснем в действие СТЕМ центъра, за който нашето училище участва по проект. В момента сме на етап обзавеждане и вярвам, че за началото на учебната година ще стане готов. В него има обособени кътчета за различни дейности, свободни занимания, генериране на идеи, за общуване и отдих.

Дворът ни също е просторен. Имаме хубав физкултурен салон, а над него - чудесна галерия, в която учениците представят своите дипломни работи и ги защитават пред публика, учители и официални гости. Получава се прекрасна изложба - най-доброто, с което нашите дипломанти завършват, тя може да се разгледа през цялата година.
- Хубаво е, че има професионалисти, които могат да предадат автентично изкуство в ръцете на младите и да запазят връзката с традицията, като осъвременяват знанията и уменията.
- Имаме две млади преподавателки по художествена керамика и бих казала, че нивото на преподаването им е много високо. Скоро наша ученичка, която следва в Националната художествена академия, сподели, че там се гледа с респект към Троянското училище. Преподаването ни по керамика е много добро и самата специалност е твърде интересна, защото в програмата са застъпени различни по характер и трудност задачи, така че постепенно да надграждат умения в учениците. Имаме и часове по точарство, които, за съжаление, не са много, а е хубаво децата да могат и да точат на грънчарско колело. Защото работата на грънчарското колело е не само атрактивна, а направо си е занаят.
- Проблеми или трудности, с които като директор се сблъсквате и бързо трябва да бъдат разрешени?
- По отношение на поддържането на материалната база имаме проблем с покрива, който предстои да бъде ремонтиран и кандидатстваме за отпускане на средства към нашия финансиращ орган Министерството на културата, а също се нуждае от ремонт и покривът на ателиетата по керамика.
Като директор се старая да туширам всякакъв вид възникнали конфликти в общуването, междуличностни, между учители и ученици, подхождам балансирано и реагирам навреме, щом бъда информирана.
В нашето училище има любов, дух на съзидателност, дух на приемственост, много добър колектив сме и това се усеща, дори от учители от други училища. Когато дойдат да бъдат квестори при нас, те казват: "Тук е по-различно! Атмосферата е много хубава във вашето училище!" И аз съм щастлива да го споделя с вас.